onsdag 21 september 2016

Björnstad

Rec.ex. från Piratförlaget - tack!
Björnstad är Fredrik Backmans senaste roman  och det är också namnet på den ort där boken utspelas. En ort är ishockey betyder allt vare sig man spelar själv eller inte.

Boken centreras kring Peter och hans familj. Han är själv född och uppvuxen på orten och har nu återvänt hem från en NHL-karriär för att bli klubbchef och återupprätta Björnstad hockey till sin forna glans. Juniorlaget är starkare än på många, många år men stjärnspelaren Kevin i spetsen. Både klubben och Björnstad sätter allt sitt hopp till juniorerna – de måste vinna den viktiga matchen som ska sätta orten på kartan igen. Men så händer något oförlåtligt. Allt kastar omkull. Lojaliteter prövas och händelsen skapar splittring i både laget, staden och mellan vänner. 

Jag är inte särskilt intresserad av hockey, men jag växte upp på en ort där hockey är en stor sport. Jag är som sagt inte särskilt intresserad av hockey och jag åker inte skridskor heller, men jag och mina tjejkompisar tillbringade ändå en hel del tid i ishallen. För att titta på dem som spelade hockey och för att titta på dem som tittade på hockey. Glädjen var stor när TV-puckens lag kom till byn. Jag kan riktigt känna doften av ishall när jag läser Björnstad.

För ja, det här är en bok som handlar mycket om hockey, men jag tror att den skulle ha kunna handla om en annan sport. Det är inte viktigt. Det intressanta är att läsa om människorna och relationerna, om deras drömmar och upplevelser. Det finns många intressant tecknade personer i den här boken och det gör den till riktigt bra läsning. Jag fastnar speciellt för Leo och Benji.
Här finns mycket värme och kärlek, men jag var inte riktigt beredd på svärtan i denna bok. Visst har Backman nästan alltid ett stråk av vemod i sina böcker, men här blir det riktigt allvarligt. Jag tror att många tänker på humor framförallt när det gäller Fredrik Backman och det gillar jag också så klart, men för mig är Fredrik Backman allra bäst när han skriver seriöst och allvarligt om familj och föräldraskap. 

Den här boken handlar mycket om familjer på många olika sätt och jag tror att det var det som gjorde att jag gillade den så mycket. Vissa meningar och stycken, speciellt de om att känna sig otillräcklig som förälder, går rakt in i hjärtat! Jag blev riktigt tagen av den här boken och rekommenderar den varmt.

Kulturkollo finns också ett litet samtal om boken.

Björnstad
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Piratförlaget (2016)
ISBN: 9789164204967
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Visst att jag tycker om att skratta, men jag tror nog att jag tycker bäst om allvaret i hans böcker. Det är nog det jag minns allra mest :) Den här boken bjöd på en riktig känslomässig bergochdalbana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gjorde den. Jag tycker den känns viktigt och att han tar ett slags ansvar här.

      Radera
  2. Jag ser verkligen fram emot att börja på denna! Har haft den i plattan några dagar men det har inte blivit att jag har satt igång, av oförklarlig anledning. Kanske idag! Vill ju prata med er andra om den i helgen! :-)

    SvaraRadera