onsdag 14 september 2016

Skarven

Rec.ex. från Lilla Piratförlaget - tack!
Jag har läst flera böcker av Sara Lövestam och jag gillar i princip allt hon skriver, så självklart var jag nyfiken på författarens första bok för målgruppen 9-12 år.

Skarven handlar om tre ungdomar i 13-årsåldern som tillbringar sin sommar på en ö i Stockholms skärgård. Det är Ludde som älskar Sherlock Holmes och önskar sig ett riktigt mysterium. Det är Olivia som inte får göra någonting får sina överbeskyddande föräldrar och det är Johanna, som alla kallar för Johan.

Första dagen på sommarlovet upptäcker de något mystiskt på en obebodd fågelö. Johanna ser en människa på den spöklika Skarvön och de bestämmer sig för att åka dit för att göra efterforskningar. Det leder vidare till ett annat och mycket läskigare äventyr. Mordgåtan, som vännerna plötsligt finner sig mitt i, blir mer och mer spännande när de kommer sanningen allt närmare.

Deckararbetet driver läsningen framåt, men det är skildringen av barnen och deras relation till varandra som är behållningen för mig. Äventyret binder dem samman och låter dem öppna upp och prata om svåra saker - om mobbing, om sorg och om transsexualitet. Men jag gillar väldigt mycket att det inte är huvudsyftet med boken att problematisera kring dessa frågor, utan det blir en naturlig del av karaktärernas personlighet.

Sara Lövestam hanterar även den här målgruppen utan problem. Skarven är en bra och spännande bok som jag hoppas hittar många läsare.


Skarven
Författare: Sara Lövestam
Förlag: Lilla Piratförlaget (2016)
ISBN: 9789188279248
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar