tisdag 20 september 2016

Suleman och den konstiga dagen

Rec.ex. från Speja förlag - tack!
Suleman och den konstiga dagen av Björn Augustson och Hanna Ekengren är en bilderbok som handlar om den väldigt sura mannen Suleman. Han är sur för att grannarna går förbi utanför, han är sur när de inte går förbi utanför och han är riktigt sur när andra människor är glada.

Men så en dag får Suleman ett brev. Han aldrig som aldrig brukar få någon post!
Brevet är en inbjudan till fest med grannarna och fast Suleman absolut inte tänker gå på festen, så hamnar han där trots allt.

Suleman och en konstiga dagen är en bok om att vara ensam, om att våga och om att första intrycket kanske inte alltid stämmer.

Min femårig och jag har läst den här boken många gånger redan. Vi har skrattat åt och tyckt synd om den tokige Suleman som blir arg när någon är glad, som säger åt grannbarnen "Stick och var glada någon annanstans!" Vi gillar illustratörens tokroliga illustrationer i milda färger och vi gillar att grannarna på ett naturligt sätt visar en mångfald, utan att göra det till en stor sak i boken. 

Det är en riktigt varm och söt berättelse. Min femåring och jag har, som sagt, läst den här boken många gånger redan och jag är säker på att vi kommer att läsa den många gånger till.

Jag har tidigare skrivit om Abbe och hans vuxna och Abbe och hans vuxna åker till Grekland av samma författare och illustratör.

Suleman och den konstiga dagen
Författare: Björn Augustson
Illustratör; Hanna Ekengren
Förlag: Speja Förlag (2016)
ISBN: 9789188167064
Finnst.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar