lördag 17 september 2016

Hägring 38

En del karameller är värda att suga på. Jag har haft Hägring 38 av Kjell Westö i bokhyllan länge, men i somras blev det äntligen av att jag läste den. Sedan sög jag visst på bloggkaramellen också, men det var egentligen inte meningen.

Boken utspelas i Helsingfors år 1938. Advokaten Claes Thune och hans vänner träffas regelbundet på Onsdagsklubben där de diskuterar aktuella händelser, politik och tar sig en rejäl bläcka. Men splittring uppstår i klubben då deltagarna har olika åsikt om Hitler. Thune grubblar på Onsdagsklubbens vara eller inte vara. Han är frånskild och inte särskilt nöjd med tillvaron och ägnar sin advokatbyrå ett lite halvhjärtat intresse. Den fungerar trots allt tack vare den kompetenta sekreteraren Matilda Wiik som just anställts.

Hon i sin tur är plågad av minnen från inbördeskriget. Hon var sexton år gammal då och upplevde saker hon helst vill glömma. Men en dag när Onsdagsklubben har möte på kontoret kommer hennes förflutna ikapp henne.

Kjell Westö är en författare som jag sällan blir besviken på. Han är en riktigt god berättare och skriver lågmälda men starka romaner med motiv ur Helsingfors och Finlands 1900-talshistoria. Det här är dessutom en roman med riktigt intressanta och komplexa karaktärer. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och rekommenderar den varmt.

Jag kryssade "Has been on your TBR for longer than two years" på min sommarbingobricka.

Hägring 38
Författare: Kjell Westö
Förlag: Månpocket (2014)
ISBN: 9789175033488
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

8 kommentarer:

  1. Den är verkligen bra! Lyssnade på den som radioföljetong med Stina Ekbladh som inläsare. Riktigt lyssningsvärd Radioföljetong!

    SvaraRadera
  2. köpte boken för 2 kr på finskt påskloppis, ska läsa...

    SvaraRadera
  3. Det där är en av de böckerna som det känns som om alla tycker om men som jag själv aldrig blev jätteförtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika det kan vara. Tur att det finns så många olika böcker att välja på.

      Radera
  4. Den här har jag känt mig nyfiken på ett bra tag nu. Köper den gör jag nog inte, men får se om jag lånar och läser någon gång :)

    SvaraRadera