tisdag 13 september 2016

Förbannelsen

Rec.ex. från författaren och 
Ebes förlag - tack!
Förbannelsen av Birgitta Stillman är en spänningsroman med historisk bakgrund som utspelas på 1630-talet.

I centrum för berättelsen finns länsmanssonen Elof som reser till Pommern för att studera latin och teologi. I ett krigsdrabbat och oroligt Europa blir rädslan för trolldom och djävulsdyrkan stor och häxprocesser sveper skoningslöst genom länderna.

Parallellt med berättelsen om Elofs allt mer rabiata övertygelse om att de "trollkunniga" personerna måste straffas, berättas historien om Anna, Gudrun och Kerstin. De är helt vanliga fattiga bondkvinnor från Elofs hemsocken. De lever enligt övertygelser de haft med sig i generationer, som nu kommer i konflikt med den kristna tron. Folktro och läkekonst är plötsligt djävulens verk och kvinnorna är hans hantlangare.

Jag brukar verkligen uppskatta historiska romaner med verklighetsbakgrund och jag läser även detta med intresse. Men tyvärr saknar jag något i tecknandet av karaktärerna som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Att Elofs agerande är svårt att tyda och ibland verkar helt godtyckligt är kanske inte så konstigt - det ligger i den maniske personens natur på något sätt. Men jag får dessvärre ingen känsla för kvinnorna i boken och det förvånar mig. Det är här jag vill och borde bli berörd, men blir det alltså inte. Jag funderar på om det beror på att författaren har vinnlagt sig om att skriva de båda sidorna av berättelsen tämligen neutralt och att det på ett sätt är en poäng att läsaren ska känna med både kvinnorna och Elof  - som ju också är en produkt av sin tid.

Men Birgitta Stillman skriver en intressant historisk skildring av en tid som både är svår att förstå och lätt att känna igen. Människans rädsla för det okända och behov av att hitta en syndabock är på många sätt tidlös.

Förbannelsen: en berättelse om Gud och Satan, trolltro och magi
Författare: Birgitta Stillman
Förlag: Ebe (cop. 2014)
ISBN: 9789198136722
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar