fredag 8 september 2017

Att förnya sin blogg?

Foto: Pexels
Jag tog lite ledigt den här fredagseftermiddagen för att jag ville ägna lite tid åt mig själv, mina böcker och min blogg. Det lättaste hade varit att krypa in på ett café med en bra bok  - och det gjorde jag också en liten stund.

Jag hade en del att blogga också, så jag satte mig här vid datorn för att ta tag i det men när jag öppnade webbläsaren kände jag mig plötsligt så oinspirerad. Och samtidigt kände jag ett behöv att förnya mig. Jag ändrade förvisso bakgrunden till ett mer höstigt tema, men det var inte så jag menade riktigt, utan jag skulle vilja hitta något nytt grepp för bloggandet för att få mer inspiration. Men vad?

Jag läser alltid i väldigt mycket snabbare takt än jag bloggar, så högen av obloggade böcker växer (både den fysiska och digitala) och det stressar mig en del. Jag har alltid tänkt att jag måste/vill blogga om alla böcker jag läser. Men det behövs kanske inte?

Många deltar i olika typer av läsutmaningar och bloggstafetter och det gör jag också då och då. Men finns det andra sätt att skapa dynamik på bloggen?

Vilka inslag på en blogg gillar du? Jag tar tacksamt emot tips och goda råd!

10 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag har några goda råd att komma med, men jag tror att det viktigaste är att helt enkelt blogga om det känns roligt att skriva om. När man hobbybloggar och inte tjänar några pengar på det man gör så har man ju verkligen friheten att skriva om precis det man känner för.

    De bloggar jag tycker bäst om är de som känns äkta och personliga och har lagom långa texter och fina bilder. Jag har svårt att komma på vilka inslag jag gillar bäst. Det handlar nog mest om att det skiner igenom att bloggaren gillar det hen gör. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du ju helt rätt i och det är kanske den glädjen jag saknar lite just nu och försöker hitta igen.

      Har du tips på bloggar du gillar?

      Radera
  2. Man måste inte alls blogga om allt man läser om man inte vill. Om man ändå vill så ska man göra det för sin egen skull, till exempel om man ser bloggen som sin läsdagbok. Då tror jag det är bra att inte ha för höga krav utan ibland kunna nöja sig med bara något kort om en bok, om tiden eller lusten just då inte räcker till för något mer.

    Jag vet inte om jag är rätt person att ge råd om dynamik, jag är rätt nöjd med att läsa det jag vill och skriva det jag vill. Om det är något gemensamhetsprojekt som passar in i det kan jag hänga på, men annars är det inte huvudsaken. Kommentarer på blogginlägg tror jag ger dynamik på lite sikt, men jag kunde absolut bli bättre på det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det som hänger kvar - att jag vill att det ska vara en läsdagbok och då måste alla böcker finnas med. Jag tycker ändå att jag tillåter mig att hålla en ganska ojämn nivå på blogginläggen om jag uttrycker det så ;)

      Är också dålig på att kommentera och förstår ju att det hänger ihop lite med hur mycket trafik man själv får i kommentarsfältet, så där finns absolut rum för förbättring.

      Radera
  3. Jag gillar att du har en så bred blandning när du läser, det tilltalar mig. Sedan förstår jag att du vill skriva om allt du läser, det vill jag också, mest för att ha det som en läsdagbok. Man kan ju göra typ veckoinlägg med kort, korta texter om några böcker i samma inlägg men då får jag lite dåligt samvete gentemot de förlag som skickat rec-ex. Inte enkelt. För min del är det ändå så att bloggandet måste vara lustfyllt och roligt annars blir det bara ännu ett måste. Hoppas du hittar till en väg som passar dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra förslag att göra lite korta inlägg - kanske ffa om de böcker som inte är rec.ex. då. Jag körde lite blogginlägg i twitterstil någon gång för länge sedan, det kan ju vara något att ta upp igen.

      Radera
  4. Jag har ju ett beskedligare lästempo och hinner blogga om allt jag läser, men jag förstår ditt dilemma. Jag tänker att oavsett hur man bloggar så måste det ju vara för att det är roligt och sätter man prestationsribban för högt blir det ju sällan roligt. Du läser ju väldigt brett - allt från barnböcker till romaner av all de slag. Kanske kan du välja att blogga lite längre inlägg om en viss typ av böcker och skriva kortkort om övriga i någon slags temainlägg? Eller så bloggar du bara när du har tid och lust helt enkelt. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte riktigt heller problemet med att böcker läggs på hög efter att jag läst dem. Jo, med barnböcker men där blir resultatet att jag inte skriver om dem. Jag förstår ditt dilemma med att det känns inspirationslöst. Ibland hänger jag på en veckoutmaning bara för att och inte för att jag egentligen känner att jag har något att säga. Ibland skriver jag inte på flera dagar. Min grej var att jag testade att skriva skönlitterärt. Det blev en ny grej och gav mig en möjlighet att få motivation till att skriva. När andra bokbloggare ger ut böcker på riktiga förlag kan det kännas futtigt, men för mig var det en liten nytändning. Du får väl gräva i dig själv och se om du kan hitta på något som gör att du får en nytändning! För mig var även EU-utmaningen jag hade för mig själv en annan stor inspirationskälla. Det är lite olika saker som får mig att känna att jag förnyar mig. Jag gillar din blogg och hoppas att du hittar tillbaka till inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag har ju haft lite större läsutmaningar tidigare t.ex. "Böcker om böcker" och det var kul. Energin till det finns inte just nu, men någon lite mindre utmaning kan ju vara något att fundera på.

      Radera