söndag 17 september 2017

Den gröna vägen


Den gröna vägen av Anne Enright är ett irländskt familjedrama. Den tar sin start när Rosaleen Madigan berättar för sina fyra vuxna barn att hon tänker sälja deras barndomshem och de samlas för att fira en sista jul i huset.

Vi får ta del av återblickar och de olika familjemedlemmarnas historia. De har med åren glidit isär och nästan blivit främlingar för varandra. Kan det här vara en chans att komma varandra närmare igen? Det är en bok om känslor och inte helt enkla familjeband.

Jag hade hört mycket om författaren och boken och hade riktigt höga förväntningar. De infriades inte helt tyvärr. Det här är ju helt min typ av bok och jag trodde att jag skulle tokälska den. Jag gillade boken, men känslorna var mer ljumma, men det är absolut är en habil roman och jag kan tänka mig att ge författaren fler chanser.


Den gröna vägen
Författare: Anne Enright
Förlag: Bromberg (2016)
ISBN: 9789173377447
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

8 kommentarer:

  1. tycker om hennes sätt att berätta, gillade Sammankomsten av Anne Enright

    SvaraRadera
  2. Den här har jag också tänkt läsa - får se vad jag tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge den en chans. Vet många som gillat den mycket.

      Radera
    2. Jag tillhör dem som verkligen tyckte om den här boken. Särskilt personporträtten över de känslokalla syskonen som svek när de behövdes som mest. Jag skrev en alldeles för lång text i bloggen med mina intryck efter att ha läst den, jag hade behövt en bokcirkel att diskutera den i istället ;)

      Radera
    3. Jag får gå in och läsa på din blogg.

      Radera
  3. Jag sitter med boken just nu och har gett upp efter knappt 20 sidor! Krångligt språk eller kass översättning? Kanske ger den ett nytt försök en annan gång... Letade mig hit för att se om du hade läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram från Sara Nilsund

      Radera
    2. Hej :)
      Som du ser var jag inte helsåld, men tyckte ändå att den var OK.

      Radera