onsdag 27 september 2017

Gästrecension: Dagar med min mamma

Idag bjuder jag på en gästrecension:

Jag som gästbloggar här idag heter Ingerun Sjösvärd
och bloggade väldigt mycket under de år jag drev fd barnbokbloggen Boktjuven. Nu bloggar jag nästan aldrig och någon blogg har jag inte heller. Men jag är väldigt glad att få gästblogga hos Västmanländskans bokblogg.


Dagar med min mamma av Sofi Jansson är en roman om den unga kvinnan Liv, hennes mamma och mormor. Tanken med boken är att den ska visa på hur bipolär sjukdom kan påverka anhöriga till den som är sjuk. Framförallt handlar boken om mamman som är den som ha bipolär sjukdom och om hur det påverkar de anhöriga, i det här fallet huvudpersonen och mormodern. Tre generationer kvinnor som ställer upp för varandra och tar hand om varandra, eller mer bestämt två generationer som ställer upp för mellan generationen, ofta med konsekvenser i de egna liven.

Exempelvis behöver Liv alltid vara på pass, ifall ifall något ska ha hänt med mamman. Det är hon även på arbetstid, när hon arbetar på caféet. En dag tex när det är full på cafét så ringer telefonen och Liv svarar och här kommer ett smakprov:
"Men vet du vad”, säger en kvinna förorättat. "Skall du ställa dig med telefonen nu? Vissa har faktiskt tider att passa” 
Jag vet det men måste bara försäkra mig om att det inte är viktigt. Det missade samtalet är från ett nummer jag inte känner igen. Om det hade varit från sjukhuset hade det varit hemligt nummer så jag stoppar lättat undan telefonen." 
"Mamma, jag vet inte vad jag ska göra. Kan du inte bara bli frisk?
Sedan skäms jag, för så får man inte tänka."

Boken är lättläst och allt berättas i en anda av respekt och kärlek. De tre generationerna kvinnor har ett fint förhållande och kan skoja om problemen.

En lämplig läsare kan vara den som vill veta mer/få mer kött på benen om bipolaritet, för anhöriga och förstås för den som själv är bipolär. Känns som en bok som skulle kunna ligga i väntrum.

Dagar med min mamma: roman
Författare: Sofi Jansson
Förlag: Lindelöw (2017)
ISBN: 9789187291753
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar