fredag 8 september 2017

JallaTillsammans

Rec.ex. från författaren och BTJ Förlag - tack!
Jag har nyligen tagit del av den här boken om interkulturellt läsfrämjande och integrationsprojekt. JallaTillsammans är skriven av Anette Helgesson (som några av er kanske känner till under namnet Feelgoodbibliotekarien.).

Det är en inspirationsbok och en praktisk handledning om hur man kan arbeta med olika typer av boksamtal verktyg vid integration av t.ex. nyanlända, men med tydligt fokus på att det handlar om utbyte och ömsesidig kulturell förståelse.

Jag uppskattar att den är personlig skriven och att den berättar om vad som har varit lyckat i projekten såväl som vad som gick mindre bra och som kan vara klokt att ha i åtanke nästa gång eller vid liknande projekt. Den är lättillgänglig och väldigt "hands on" med konkreta tips på upplägg och olika tekniska hjälpmedel. Jag tror att många kan bli inspirerade att starta liknande projekt.

Anette kommer att berätta mer om sina läsfrämjande integrationsprojekt den 28 september på Bokmässan.

Jag kryssade "Facklitteratur. Valfritt område" på min höstbingobricka.

JallaTillsammans - en personlig skildring av läsfrämjande integrationsprojekt 
Författare: Anette Helgesson
Förlag: BTJ (2017)
ISBN: 9789170188107
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar