lördag 16 september 2017

Gregor från Ovanjord


I somras läste jag den här väldigt spännande boken för min dotter - och vi har tur för det är den första boken i en serie. Författaren till Gregor från Ovanjord är Suzanne Collins, som också har skrivit Hungerspelen, men här riktar hon sig till lite yngre läsare. 
Boken handlar om Gregor som passar sin tvååriga lillasyster Boots. Till sin förskräckelse ser han henne försvinna genom en öppning i tvättstugan. När Gregor kastar sig efter henne och faller han nedåt, nedåt och hamnar i Underjord. Det är en märklig värld som befolkas av stora råttor, spindlar, kackerlackor som kan tala och bleka människor med lila ögon. 
Syskonen är väntade - i en gammal profetia är Gregor den krigare som ska befria landet och Boots är en prinsessan som dyrkas av kackerlackorna.
Gregor vill bara ta sig hem med Boots, men när han får reda på att hans pappa, som försvunnit på ett mystiskt sätt, hålls fängslad i Underjord bestämmer Gregor sig för att hitta honom. Han blir motvilligt indragen i Underjordens krig och är med om många farliga äventyr.
Både jag och min 9-åriga dotter gillade den här boken väldigt mycket. Det är bitvis riktigt läskigt, men också väldigt fantasifullt och spännande så att det svindlar.
Det här var juliboken i utmaningen #bou2017 (av en författare utanför Sverige/Europa).

Gregor från Ovanjord
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen (2013)
ISBN: 9789163874352
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag läste boken på engelska och eftersom jag tyckte om den betade jag av hela serien. Nu har jag fyndat serien på svenska, just med tanke på mina barn för det är spännande böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser gärna vidare i serien och om inte barnen vill så läder jag själv ;)

      Radera