söndag 3 september 2017

Månadsammanfattning augusti

Det har varit lite snack i bokbloggsvärlden om månadssammanfattningarnas vara och inte vara. Vi är många som gör dem och jag tror inte att det i första hand är för att vi tror att de blir de allra mest intressanta inläggen. De flesta av oss gör det för vår egen skull - för att hålla reda på vad vi läst och kanske för att redovisa framsteg i läsutmaningar och så vidare.
Jag brukar beklagligt nog alltid ligga väldigt mycket efter med att blogga de böcker jag har läst, så oftast kan jag inte ens bjuda på länkar till tankar om böckerna, men det är kanske något jag kan försöka bli bättre på.

De här böckerna läste jag i augusti:

Kommer aldrig mer igen - Hans Koppel (månaden bok i #hyllvärmare2017)
Sadako and the Thousand Paper Cranes - Eleanor Coerr
The Handmaid's Tale - Margaret Atwood (månadens #boktwitt-bok)
En bästis, tack - Emma Askling
Carambole - Håkan Nesser (månadens bok i van Veeteren-utmaningen)
Den svavelgula himlen - Kjell Westö
Monstret på cirkusen - Mats Strandberg
Det var vi - Golnaz Hashemzadeh Bonde
Den gröna vägen - Anne Enright
Hemmet - Mats Strandberg
Vakuum - Mia Öström
Älska, glömma och förlåta - Lori Nelson Spielman
Flytten till Cornwall- Liz Fenwick
Flickan med gåvorna - M.R. Carey
Vattnet drar - Madeleine Bäck
Där vägarna möts - Tommi Kinnunen

Någon ny bok i utmaningen #bou2017 blev det inte utan jag läste om Du är modigast av Christina Wahldén som kvällssaga för min son och tipsade om den i gruppen.

Den här månaden innehöll riktigt många bra läsupplevelser, men bäst var nog trots allt Kjell Westös nya bok. Westö är en av mina favoritförfattar och han levererade även den här gången. Men med det sagt så var zombieromanen Flickan med gåvorna och dystopin The Handmaid's Tale vädigt bra och ungdomsromanen Vakuum gick rakt in i hjärtat. Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde diskuterar jag just nu i en digital bokcirkel och här finns mycket intressant att diskutera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar