fredag 22 september 2017

Min katt Jugoslavien

Rec.ex. från Pocketförlaget - tack!
Min katt Jugoslavien av Pajtim Statovci utspelas dels i Kosovo och dels i Finland. Emine är bara 17-år när hon förlovar sig med en man som hon bara träffat en enda gång. Men mannen som blir hennes make är inte alls den hon trott. Visst är Bajram den stiligaste man hon sett, men redan på vägen till vigselceremonin visar han en mörk sida och äktenskapet blir inte lätt. Kriget kommer allt närmare och Bajram bestämmer att familjen ska fly till Finland.

Väl framme i Finland är det inte lätt för familjen att finna sig till rätta. Trots att Bajram är välutbildad får han bara okvalificerade småjobb och de sociala koderna är svåra för familjen att tyda. Emine kämpar på, men lyckas sällan göra rätt och skam blir en del av vardagen. Hon undviker till exempel att visa sig i skolan för att hennes barn ska slippa skämmas för henne.

I nutid i Finland får vi läsa om Emines och Bajrams son Bekim. Han har nästan ingen kontakt med sina föräldrar och lever ett ganska tragiskt liv, ensam i en liten lägenhet med en kungsboa som enda sällskap. En dag träffar han en talande katt på en nattklubb och de inleder en relation.
”Jag träffade katten på en bar. Och det var inte vilken katt som helst, en sådan där som gillade leksaksmöss och klätterträd och fjädervippor, verkligen inte, han var helt annorlunda än alla andra katter jag hade träffat.”
Snart flyttat katten in hos Bekim. Den börjar ställa allt större krav och utsätter Bekim för både psykiska och fysiska övergrepp.

Den här romanen är Pajtim Statovci debut och den har hyllats på flera håll. Mig gjorde den lite förbryllad. Jag tror inte att jag förstod allt i den. Det jag uppskattade mest var de delar som beskrev Emines liv i Kosovo och senare i Finland. Här känner jag mycket och läser intresserat med. Bekims delar berör mig inte lika mycket. Jag förstår inte grejen med katten som eller varför han har en boaorm under soffan. Eller ja, jag fattar ju att det är en slags fabel och talar symbolik. Och den antropomorfa katten känns som en litterär blinkning till Bulgakov.

Men på det stora hela blev de ändå en bra läsupplevelse och jag bär med mig Emine långt efter avslutad läsning.

Jag kryssade "En bok där en katt har en (helst viktig) roll” på min #höstbingo2017-bricka.


Min katt Jugoslavien
Författare: Pajtim Statovci
Förlag: Pocketförlaget (2017)
ISBN: 9789175792309
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: