torsdag 8 mars 2018

Dear Ijeawele (or a feminist manifesto in fifteen suggestions)


Så här dagen till ära skriver jag om Dear Ijeawele (or a feminist manifesto in fifteen suggestions) av Chimamanda Ngozi Adichie som jag nappade åt mig på Harper Collins Big Book Bonanza på Bokmässan i höstas.

Det är en tunn liten bok, men med viktigt innehåll. Någonstans har jag sett den beskriven som en brevroman, men det är kanske mer en bok av rådgivande karaktär skriven i brevform. På så sätt blir den inte en handbok, utan får en mera personlig och lättillgänglig karaktär.

Boken består av det brev författaren skriver till sin väninna som just fått en dotter. Det är ett kärleksfullt och omtänksamt brev som består av femton råd till de nyblivna föräldrarna. Adichie ger tips och råd kring hur de kan vara feministiska föräldrar och hur de kan få ett jämställt föräldraskap. Hon uppmuntrar sin väninna och hennes man att göra sitt bästa för att ge barnet trygghet i sig själv, och att inte låta dem begränsa sig i sitt föräldraskap eller begränsa sitt barn på grund av tradition eller andras förutfattade meningar.

När jag läser känner jag stor tacksamhet att jag lever i ett land och i en tid där många av dessa råd är naturliga för de flesta föräldrar. Jag känner mig väldigt privilegierad över att leva i ett förhållande där alla punkter känns självklara.

Men boken behövs, inte bara för de som ännu inte tänker så här, utan som en påminnelse för oss alla hela tiden om att skapa de allra bästa förutsättningarna för våra barn och vilka värderingar vi förmedlar till dem.

Dear Ijeawele (or a feminist manifesto in fifteen suggestions)
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Förlag: Fourth Estate Ltd (2017)
ISBN: 9780008241032
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

På svenska:
Brev till en nybliven förälder (ett feministiskt manifest i femton punkter)
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Förlag: Albert Bonniers förlag (2017)
ISBN: 9789100172848 Finnd t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar