torsdag 15 mars 2018

Mannen i mitt liv

Jag läste Mannen i mitt liv av Jane Green under chicklit-veckan på Kulturkollo, men det är är snarare vad som händer efter att hjältinnan i chiclit-boken har funnit sin drömman, har varit gift några år, skaffat barn och saker och ting börjar bli slentrian.

Huvudpersonen Gabby är egentligen väldigt lycklig med sin man Elliot. Det älskar varandra, de har ett bra liv tillsammans och två fina döttrar. Det finns dock ett stort svek från Elliot sida mellan dem som Gabby inte riktigt vet hur hon ska komma över. Hon känner också att det var länge sedan hon kände sig snygg och åtrådd. Hon har blivit en trist förortsmamma och därför blir det extra spännande när den snygga, unga Matt så tydligt visat att han finner henne attraktiv.
Gabby begår ett stort misstag, men inser snart att hon kan förlora hela det liv hon byggt upp med Elliot. Var det värt risken? Och kan hon ta sig ur det kaos som hon har åstadkommit?

Ja, Gabby begår ett stort misstag, men på vägen dig begår hon många små misstag och det finns gott om tillfällen för henne att avbryta det som är på väg att hända. I mina ögon går hon in i situationen med öppna ögon och det gör den första tredjedelen av boken till riktigt frustrerande läsning. Jag blir riktigt arg på Gabby flera gånger. Resten av boken är mer intressant när huvudpersonen ska försöka återfå förtroendet från sina döttrar och sin man. Jag tycker att det är aningen för mycket fokus på vikt och utseende, men i övrigt var det underhållande läsning.

Mannen i mitt liv är en lättillgänglig roman med en trevlig blandning av humor och lite svärta. Här finns många fina tankar om vad det innebär att vara en familj och vad det är som binder människor tillsammans.

Mannen i mitt liv
Författare: Jane Green
Förlag: Printz Publishing (2018)
ISBN: 9789177710530
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar