onsdag 14 mars 2018

Parisiska böcker

Temat för veckan på Kulturkollo är alltså Paris och fokus är framför allt att möta våren i denna fantastiska stad. Det flesta tips passar dock oavsett årstid, även om parken vid Rodin-museet som jag tipsar om idag kanske är trevligast under den varmare delen på året.

Veckans utmaning handlar om vilken kultur man förknippar med Paris och jag började titta i bokhyllan och på bloggen för att hitta böcker som ger mycket Pariskänsla.

Den första jag kom att tänka på var Lilla smycket av Patrick Modiano om en ung kvinnas sökande efter sin mamma. Det är en stark och sorglig läsning, men Parismiljöerna är i högsta grad närvarande. Beskrivningarna är inte insmickrande, men känns väldigt genuina. Så här skrev jag om boken:
"Staden Paris spelar en viktig huvudroll där Thérèse vandrar gatorna fram och även om jag inte känner till Paris så väl, så känns det nästan som att jag är där. Det är tydligen något författaren är mån om - att skildringarna av staden ska vara så korrekta som möjligt."
Andra titlar som dyker upp i mitt huvud är förstås Anna Gavaldas böcker - de känns väldigt parisiska. Jag har läst flera stycken och jag gillar dem mycket. . Jag har läst till exempel En dag till skänks, Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans, Jag älskade honom och Tillsammans är man mindre ensam.
Jag vill också tipsa om Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi. Huvudpersonen Serge lever med sin fina familj i ett hus på Montmartre och han vet att han borde vara lycklig. Men ändå är det något som gnager i honom. Han inleder ett förhållande med kvinnan som stämmer sonens piano och riskerat allt det han har. Här hittar man både Parismiljöer och det franska vemodet.


Vemod, och franska restaurangmiljöer, får man också i den välskrivna boken Ät mig av Agnès Desarthe, men jag varnar också för att läsningen kan göra dig väldigt hungrig!

En tipslist om parisiska böcker skulle väl inte vara komplett utan att ha med Laurence Cossés Drömbokhandeln. Den var mycket på tal när den kom 2013. Inte alla gillade den, men jag älskade berättelsen om de två kompanjonerna som startar bokhandeln  Au Bon Roman där sortimentet väljs ut av en hemlig kommitté och är helt baserat på det som de anser är god smak. Inga andra böcker kommer över tröskeln. Detta provocerar både författare, förlag och litteraturskribenter på ett oväntat sätt.

En annan bok om en bokhandel i Paris är en riktigt feelgood-bok. Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George handlar om en man som driver  La pharmacie littéraire - Litteraturapoteket - i en gammal pråm ankrad i centrala Paris där an säljer böcker för själen, men har inte själv lyckats bota sitt krossade hjärta. En berättelse om böcker och deras läkande kraft. En söt charmig bok om sorg, saknad och kärlek.

Mer feelgood med lite svärta är Jojo Moyes lilla "novella" Honeymoon in Paris, som nu finns översatt och publicerad i novellsamlingen Ensam i Paris och andra historier och den har precis kommit ut som pocket.

6 kommentarer:

  1. jag gillar Modianos stillsamma stil

    SvaraRadera
  2. Många fina tips. Måste nog ge Nina George en ny chans. Jag fastnade inte alls, men tilltalas av idén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den är inte supersuperbra, men söt.

      Radera
  3. Rodin och Modiano gillar jag. Gavalda och Cossé fastnade jag inte för alls däremot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är den enda Modiano jag har läst, måste kanske testa fler. Har du någon du rekommenderar?

      Radera