tisdag 27 mars 2018

Veckans utmaning på Kulturkollo: Fem snabba om påsken

Veckans tema på Kulturkollo går i gula påsktoner och veckans utmaning är en minienkät om påsktraditioner


  • långfredagslugn eller påskaftonsfest (eller ännu hellre annandag påsk, när allt firande är över och det bara är en lång, lat, läsvänlig dag kvar av påsken)
  • dragé-ägg eller mandelägg (mandelägg alla gånger. Jag älskar mandelägg! Men jag äter det mesta i godisväg så dragéäggen slinker ner de också)
  • påskhare eller påskkärring (påskharen har av varit någon viktig del av min påsktradition när jag växte upp, det var aldrig något prat i min familj om att de var påskharen som kom med påskäggen. Påskkärring har jag däremot varit många gånger)
  • picka ägg eller rulla ägg (inte heller något av detta är en tradition i min familj, men nu när jag oftast firar påsk med makens familj står alltid äggpickning på schemat)
  • påskmust eller påsköl (men öl till sillen)
Och så avslutar jag med lite boktips - om du inte redan har läst Stanna hos mig av den nigerianska författaren Ayobami Adebayo så tycker jag att du ska göra det. Jag läste den förra helgen, men har inte hunnit blogga om den än. Det är en välskriven debutroman om kärlek, barnlängtan, traditioner och förväntningar. Rekommenderas varmt!

Själv ska jag åka en hel del tåg i påsk så för egen del hoppas jag på mycket läst. Jag tänker ta mig an en hyllvärmare (Utan dig av Pernilla Alm), en bok på engelska i min English Book Boost-utmaning (Once av Morris Gleitzman) och så en påskekrim som jag inte har bestämt 100% ännu, men jag har flera alternativ hemma i hyllan.

Vad läser du i påsk?


11 kommentarer:

  1. pickade ägg gjorde vi när barnen mindre :)
    (must är lite för sött, men nu finns det lgrad must)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (och leta efter ägg i trädgården får även vuxna barn göra!)

      Radera
    2. Ja, den lagrade musten är god.

      Radera
  2. "Stanna hos mig" är jättefin. Både dråplig och sorglig. Man packar upp låda efter låda av överraskningar som varsamt förändrar det man tidigare läst. Jag hade bara önskat mig en längre upptakt till slutet. I veckan har jag läst Abdellah Thaïas "Den som är värd att bli älskad", som är bland det vackraste jag har läst. Nu är det dags för en gammal synd: andra hälften av Kazuo Ishiguros "Never let me go".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte mycket om den!
      Abdellah Thaïas har jag inte läst, men blir lockad av din beskrivning.

      Radera
  3. Mina svar är närmast identiska med dina, minus picka ägg. :) Hoppas du får en fin påskhelg!

    SvaraRadera
  4. Äntligen någon som väljer mandelägg :-)

    SvaraRadera
  5. Jag pickar äggen innan kokning men tror att det är en tävling av något slag. Mandelägg är super.

    SvaraRadera