torsdag 15 mars 2018

Jag har inte råd: Sorrow no 5

I kategorin "böcker som jag läste för länge sedan, men inte kommit mig för att blogga" har nu turen kommit till Jag har inte råd av Marcus Stenberg. Det är en skildring av något som troligen de allra flesta av oss skulle ha stora svårigheter att erkänna - att ha ett köpberoende.

På nyårsafton 2015 bestämmer sig Marcus för att 2016 ska blir ett köpfritt år. Han bestämde sig också att blogga om hela upplevelsen på bloggen Sorrownumberfive.se och det är stora delar av den bloggen som nu har blivit en bok.
"Jag tänkte söka till Lyxfällan och bara ta ett enda sista sms-lån till kläder för att se bra ut i tv. Någonstans där insåg jag att jag måste sluta shoppa, börja sälja av de onödiga saker jag köpt genom åren och försöka inse att jag faktiskt inte har råd." 
Vi får följa Marcus när han säger upp alla prenumerationer, försöker avsluta alla abonnemang, skalar bort all onödig konsumtion och dessutom hur han försöker sälja saker för att få in pengar för att betala av skulder. Han ska alltså inte bara spara pengar, han måste försöka få ner en skuldbörda. I den här processen reflekterar han mycket över sakers betydelse. Hur viktigt det kan kännas att kunna köpa just DEN saken till sin samling. Hur vissa saker hjälper till att bygga en identitet och hur jobbigt det är att behöva släppa. Det är också en skrämmande skildring av hur lätt det är att hamna i en  skuldfälla tack vare att det är alldeles för enkelt och lättillgängligt att ta sms-lån och skaffa kreditkort.

Boken handlar inte bara om att bryta ett destruktivt shoppingberoende, men också om att omdefiniera sig själv som person. Kommer mina vänner att gilla mig lika mycket om jag inte längre ger dem fina presenter? Bli min partner besviken om vi inte kan gå ut och äta fina middagar? Att gå från en generös person till en person som säger "jag har inte råd" kan vara en utmaning. Hur kan man lita på att de man har i sin närhet förstår. Hur kan man för egen del försöka få in i medvetandet att nära och kära troligen inte finns i ens liv på grund av presenterna och middagarna, utan på grund av anledningar som inte går att köpa för pengar. Det är i dessa resonemang som det här blir stark och berörande läsning. Naket, modigt och tänkvärt!

Marcus Stenberg står också för både foto och formgivning av denna bok och jag kryssade "En bok med så vacker omslag att du skulle vilja hänga den på väggen" på min höstbingobricka.


Jag har inte råd: Sorrow no 5
Författare: Marcus Stenberg
Förlag: Constant Reader/Lava (2017)
ISBN: 9789188529381
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin text! Blir så glad att du tog dig tid att skriva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Det är en intressant och modig bok!

      Radera