måndag 12 mars 2018

Caradrius



Jag läser inte mycket skräck, men det händer allt oftare och jag har kommit över min värsta rädsla för genren, även om jag fortfarande helst läser läskigheter i dagsljus.

Novellen Caradrius av Henrik Johansson som vann Fantastiknovelltävlingen 2017 är dock mer krypande obehaglig än "skräckig".

Den handlar om de två ungdomarna Alice och Jack som lever ett hårt liv på samhällets botten. I deras tillvaro är våld och droger vardag och rädslan för AIDS hänger över dem. Alice är svårt sjuk och Jack är beredd att göra vad som helst för att rädda henne - vad som helst!
När en av Jacks torskar berättar om en märklig fågel som ska kunna bota sjuka bestämmer han sig för att hitta den. Ett gäng skumma typer håller pestfågeln Caradrius i en bur i ett rivningshus och skor sig på sjuka människor som söker bot för livshotande sjukdomar. Jack fascineras av fågeln och sätter allt sitt hopp till den. Men vad har han att betala för Alices liv med?

Jag gillar kombinationen av det brutalrealistiska och det mytologiska inslaget i den här novellen och det är väl värt att lägga en stund på att läsa den (eller lyssna på den för dem som trivs bättre med det).

Jag har tidigare läst romanen Av kött och blod av samma författare.

Caradrius
Författare: Henrik Johansson
Förlag: Fafner Förlag (2017)
ISBN: 9789188511904
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: