måndag 12 mars 2018

Harungen

Rec.ex. från Albert Bonniers förlag - tack!
Harungen är Ina Rosvalls debutroman och den kom oväntat hem till mig i brevlådan med en rar personlig hälsning från författaren i den. Den har ju dessutom superläckert omslag, så självklar väckte den mitt intressen.

Boken handlar om en kvinna som arbetar på ett laboratorie någonstans i Skåne där det utförs olika test och experiment på djur. Syftet är att undersöka djurens medvetande
och hjärnaktiviteter när de utsätts för olika stimuli.
Alla data tankas upp i något som författaren kallar för en mima. Det är inte helt klart vad det är, men det beskriv i det närmaste som en bassäng fylld av vätska där djurens upplevelser samlas. Innehållet i miman växer och förändras allteftersom intryck från fler djur samlas där. Det är i hög grad upp till läsaren att själv göra sig en bild av bokens mima.

Huvudpersonen har ett ordnat familjeliv med en make hon älskar och två döttrar, men hon blir mer och mer engagerad i sitt arbete och fascinerad av innehållet i miman. En dag hittar hon en tufsig harunge på vägen till jobbet. Den verkar övergiven och hon kan inte motstå impulsen att ta hand om den och hon förvarar den i en bur på sitt kontor. Här finns en dualitet både i omsorgen om harungen i kontrast till experimenten med djuren i laboratoriet och i kvinnas splittring mellan familj och arbete. Här finns existentiella funderingar om vad som definierar ett mänskligt medvetande - vad skiljer människan från djuren och var det finns likheter.

Det här är en suggestiv berättelse och den är svår att ta på. Jag måste erkänna att jag får kämpa med boken trots att den inte är tjock. I vanliga fall gillar jag inte böcker där allt i berättelsen skrivs ut och inte lämnar något till läsarens fantasi, men den här boken har kanske för många luckor för mig. Jag läser och tänker att snart kommer bitarna att falla på plats så att jag fattar vad författaren vill berätta för mig. Men det kommer det aldrig någon "aha"-känsla och jag tror faktiskt inte att det är meningen. Men det gör tyvärr att läsupplevelsen lämnar mig mindre berörd än jag hade önskat. Kanske är det också för att jag inte riktigt förstår eller sympatiserar med huvudpersonen.
Språket däremot är inte tungt eller svårt. Författaren skriver på ett flyktigt sätt, vackert och nästan poetiskt och här finns något som väcker mersmak.

Harungen
Författare: Ina Rosvall
Förlag: Albert Bonniers förlag (2018)
ISBN: 9789100171797
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibrisg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar