måndag 19 oktober 2015

Och de nominerade är ...

Nu är alla Augustprisnomineringar klara! Jag återkommer med lite personliga reflektioner, men så länge kan ni läsa mer om de nominerade här:

(Text och bilder från Svenska förläggareföreningens pressrelease)

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok
 
 Nominerade i kategorin Årets svenska skönlitterära bok 2015:
(fr vä) Jonas Hassen Khemiri, Eva Gedin (förläggare) som tar emot priset för
Agneta Pleijel som inte hade möjlighet att närvara,
Carola Hansson, Stina Stoor, Aris Fioretos, John Ajvide Lindqvist. 
Mary, Aris Fioretos, Norstedts
I militärdiktaturens Grekland 1973 har studenterna fått nog. Mary blir arresterad när hon med en knuten näve jubel i magen ska berätta för sin pojkvän att hon är gravid. Kärleken och lojaliteten driver henne att vägra enkla utvägar. Aris Fioretos skildrar med stark närvarokänsla såväl förtrycket som solidariteten mellan de fängslade kvinnorna. Med språklig elegans och lågintensiv spänning gör författaren oss delaktiga i Marys öde och det ohyggliga beslut hon fattar.

Masja, Carola Hansson, Albert Bonniers förlag
Med ett närgånget och drabbande porträtt av dottern Masja, har Carola Hansson fullbordat sin romansvit om den komplicerade familjen Tolstoj. Masjas närhet till fadern och hans okuvliga vision leder till ett livslångt engagemang men också stor förtvivlan. Med fiktionens osvikliga förmåga får vi tillträde till djupare insikter i det mänskliga och ta del av denna strävsamma kvinnas osedvanligt olycksamma levnadsöde. Det är en rik och oförglömlig roman av närmast ryska dimensioner.

Allt jag inte minns, Jonas Hassen Khemiri, Albert Bonniers förlag
Hur dog Samuel och varför? Jonas Hassen Khemiris gestaltning av minnets och vittnesmålens bedräglighet är spännande som en thriller. Men romanen är också en kärlekshistoria och en berättelse om våld, oförlåtliga svek och ekonomins makt. En okonventionell romanstruktur där flera olika röster tecknar porträttet av huvudpersonen. Allt skrivet på en raffinerat nedtonad prosa där de papperslösas och kriminellas skuggtillvaro kolliderar med Solsidan i ett stenhårt och hektiskt Stockholm.

Rörelsen. Den andra platsen, John Ajvide Lindqvist, Ordfront
I denna roman förflyttas gränserna fräckt för vad som är sant eller falskt, verkligt eller övernaturligt. Med trollspö och flinka fingrar försöker huvudpersonen ta sig fram i ett Stockholm som i mitten av 1980-talet sjunger individualismens lov. Den ensamme John Lindqvist flyttar till ett mörkt gårdshus intill Brunkebergstunneln. I tvättstugan upptäcker han gemenskap och skräckblandad njutning. Författaren visar här att han utvecklats till en Stockholmsskildrare och litterär trollkarl av rang.

Spådomen. En flickas memoarer, Agneta Pleijel, Norstedts
Att förflytta sig bakåt till knutarna i sitt tidiga liv är en grannlaga uppgift, inte minst om det ska göras offentligt. Agneta Pleijels sökande efter den flicka som var hon rör sig på ett självklart sätt mellan det till synes privata och det universella. På glasklar prosa och med psykologisk insikt konfronterar hon sitt och sin familjs förflutna. Det är upprörande men också trösterikt. Spådomen är en fängslande roman om en ung kvinnas försök att nå frigörelse.

Bli som folk, Stina Stoor, Norstedts
I nio skenbart odramatiska noveller tecknar Stina Stoor bilden av det glesbefolkade Västerbotten. Här är människorna tvära. Och är som kortfattade. Stina Stoor arbetar med ett dialektalt färgat språk, och är trogen barnets föreställningsvärld. De outsagda orden och halvkvädna visorna uttrycker en burdus respekt för individens självklara rätt att finnas som man är. Bli som folk är inget mindre än en förnyelse av den svenska novellkonsten. Så.


Nominerade till Årets svenska fackbok
Nominerade i kategorin Årets svenska fackbok 2015:
(fr vä) Johan Hilton, Karin Johannisson, Maja Hagerman, Karin Bojs,
Martin Kaunitz (förläggare) som tar emot priset eftersom Lennart Pehrson
inte kunde närvara, Magnus Linton.
Min europeiska familj. De senaste 54 000 åren, Karin Bojs, Albert Bonniers förlag
En ovanlig och allomfattande släktkrönika, där dna ger ny kunskap om européers högst blandade ursprung. Det är en överraskande historia som omsorgsfullt berättas av en enveten journalist med hjälp av den senaste tidens svindlande vetenskapliga framsteg. Sällan har 54 000 år förflutit så lätt och så lärt.

Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta, Maja Hagerman, Norstedts
Berättelsen om det rasbiologiska institutets märkliga grundare i Uppsala och hans betydelse för nazismen är fängslande – och obehaglig. Under många år arbetar han fanatiskt med att mäta skallar och dela in människor i olika raser. Sedan gör han något helt oväntat. Han får barn och gifter sig med en kvinna av en börd som han själv definierat som rasmässigt undermålig. Det är gåtan.

Monster i garderoben. En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates, Johan Hilton, Natur & Kultur
Vad kan vi lära oss av en psykopat? Mycket, visar den här studien av skräckfilmsikonen Norman Bates, den modersbundne motellägaren, som spelades av Anthony Perkins. För honom innebar rollen som Bates både uppgång och fall. Skildringen av Perkins och det amerikanska samhällets snedvridna syn på homosexualitet är omskakande.

Den sårade divan, Karin Johannisson, Albert Bonniers förlag
Galen, galen, vem är galen? Den kvinnliga normens herravälde får ödesdigra konsekvenser för Agnes von K, Sigrid H och Nelly S. En inkännande läsning av psykiatriska journaler levandegör tre framstående konstnärsöden i kaos, ångest – och förlösning. Periodvis blir sinnessjukhuset som en teaterscen för de sårade, men obändiga kvinnorna.

Knark. En svensk historia, Magnus Linton, Bokförlaget Atlas
Den svenska narkotikapolitikens eftersträvade nolltolerans är i själva verket en hjärtlös idé. Det blir man övertygad om av detta djärva reportage. Den skarpsynta undersökningen skildrar också gripande möten med missbrukare och anhöriga som lämnats i sticket.

Den nya staden. Utvandringen till Amerika II, Lennart Pehrson, Albert Bonniers förlag
Ett mäktigt utvandrarepos i tre delar med täta, medryckande och rikt illustrerade berättelser om svenskar i Amerika. Denna andra del handlar om hur de, tillsammans med många andra nationaliteter, skapade metropolen Chicago. Läsaren kommer nära inpå kvinnor och män i deras flykt från eländet i Sverige till kampen för ett bättre liv.


Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Nominerade i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok 2015:
(fr vä) Helena Öberg, Frida Nilsson,  Jessica Schiefauer, Emma AdBåge,
Kristin Lidström, Hanna Gustavsson,  Eva Lindström. 

Nu är det sent!, Emma AdBåge, Rabén & Sjögren
Nu är det sent! Det är barnet och den vuxne överens om. Men medan den vuxne tycker det är dags för sömn, tycker barnet det är dags för lek. I skydd av mörkret, och medan klockan går, utforskas lägenheten och en ny värld öppnar sig. Emma Adbåges småbarnsbilderbok är genial i sin enkelhet. Med en djärv, ny stil ger hon oss en okonventionell berättelse om att gå – eller snarare inte gå – och lägga sig. Mycket till sömn blir det just inte. I stället en hyllning till nyfikenheten och kreativiteten. För unga nattugglor.

Iggy 4-ever, Hanna Gustavsson, Galago
Iggys tillvaro är Stockholmsförortens bakgårdar, trasiga mobiltelefoner och vardagsmobbning. I galleriorna driver hon och kompisen Julle omkring och letar efter något meningsfullt. Kläder provar de på skoj, för råd att köpa har de inte. I Hanna Gustavssons seriebok är både ungdomslivet och den omgivande vuxenvärlden perfekt avstämda. Med ett driv i dialogerna och ett både stramt och svulstigt bildberättande fångar hon en tillvaro förankrad i tiden. Och kryddar med en fint gestaltad klass- och genusproblematik.

Alla går iväg, Eva Lindström, Alfabeta
Frank får inte vara med. När han kommer går de andra. Så Frank går hem och kokar marmelad av sina tårar. Eva Lindström fångar ensamhetskänslan och sorgen, i en bilderbok som andas avstånd. Människorna är så små i de stora ytorna, miljöerna är upplösta, färgerna melankoliska. Till och med tingen är ensamma. Löv hänger ner som tårar. En bom, ett staket, en återvändsgränd blir barriärer som stänger ute. Inte ett ord, inte en detalj för mycket finns i denna bok, där titeln är nyckeln till det öppna slutet.

Ishavspirater, Frida Nilsson, Natur & Kultur
I trakter långt borta finns det öar, hav, is. Där bor systrarna Siri och Miki, men där finns också Vithuvud, piraten som rövar bort barn. När han tar Miki måste Siri göra det ingen annan vågar – följa efter. Med ett starkt patos för den lilla människan skapar Frida Nilsson ett vindlande äventyr. Språket är rikt och mustigt. Kylan biter och havet piskar i denna berättelse som lär oss att både det goda och det onda vi gör lämnar spår. Det gäller att välja rätt. Den som inte lyssnar till sitt samvete går under.

När hundarna kommer, Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen
Ett år förflyter. Året då Ester och Isak möts. Då Isaks bror, Anton, lockas in i en tillvaro av hat, hakkors och våld. Och en pojke mördas. Jessica Schiefauers ungdomsroman berättar om hur lätt det är att dras med, om önskan att få tillhöra. Lika mycket handlar det om kärlek, om att älska så totalt att kärleken blir destruktiv. Språket är poetiskt, förtätat och flödar fram, likt det vatten som betraktar händelserna. Ett språk slipat med omsorg. För att berätta detta hemska.

Din tur, Adrian, Kristin Lidström och Helena Öberg, Bokförlaget Mirando
Adrian har svårt med läsningen och i skolan blir han mobbad. Han flyr bort i fantasier där han är luftakrobat på en cirkus. Men när han träffar hunden Hejdi förändras allt. Någon tror på honom, och plötsligt är tillvaron i färg. I Kristin Lidström och Helena Öbergs mångbottnade seriebok spelar färgen en avgörande roll. Övergången från svartvita serierutor till helsidor i färg speglar Adrians känslor och betonar fantasins kraft. Det suveräna ordlösa berättandet öppnar boken för alla läsare.


Nominerade texter till Lilla Augustpriset
Den på intet vis speciella, Rasmus Bjerkander, Linköping
Novellen Den på intet vis speciella är, trots titeln, genom sin vardaglighet, fina framåtrörelse och väl avvägda språk alldeles speciellt läsvärd. Genom att följa den unga jag-berättaren får vi läsare en inblick i familjens relationsmönster, morfars trädgård och det mest förbjudna spörsmålet – döden.

Sommartid, Maria Kotaleski, Stocksund
I Sommartid tassar huvudpersonerna på gränsen till det förbjudna. Hon är som en syster för honom, men vill mer. Dialogen är övertygande. Bildspråket får det att kännas som att vi befinner oss i skidstugan, en kort stund innan middagen måste påbörjas.

Drömland, Lovisa Lyngfelt, Göteborg
Vad som är dröm och vad som är verklighet är inte helt lätt att veta i den lika suggestiva som vardagsnära novellen Drömland. Skickligt undviker författaren alla drömskildringens fällor och levererar istället en tät, poetisk och mycket intrikat textväv där smärtpunkten gömmer sig någonstans mellan sömn och vaka. Det är en berättelse som förvånar, roar och upprör, och som växer med varje läsning.

Gudrun, Simone, Sven och jag, Saga Miketinac, Ronneby
Det smärtar när vuxna kliver över gränser som ska vara stängda. I Gudrun, Simone, Sven och jag ges en otäckt trovärdig skildring av ett barns utsatthet när den som borde vara den största tryggheten istället är det största hotet. En välskriven text som inte lämnar någon oberörd.

Två fel gör ett rätt..., Sofia Dorotea Svensson, Lund
I Två fel gör ett rätt... bjuds läsaren in till en hemlig värld, på en gång mörk och ljus. Den unge pianoeleven och hans lärarinna ägnar sig åt det mest förbjudna i denna berättelse om oskuld och erfarenhet, lust och övergrepp. Ett egensinnigt bildspråk och en hypnotisk nerv i texten visar på en författare som vågar ta ut svängarna och utnyttja det litterära språkets gränslösa potential.

Självmordsbrev, Sofia Dorotea Svensson, Lund
Trots att berättarjaget inte är ett helkroppsförlamat alko med hudcancer har hen bestämt sig för att avsluta sitt liv och listar anledningarna i punktform. Novellen Självmordsbrev är dock allt annat än sorglig. Tonen är rapp och humoristisk. Slutet är överraskande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar