lördag 15 oktober 2016

Barnbokstema: Anna Tizianna - Sommaräventyr och trolleri

Rec.ex. från Idus - tack!
Anna Tizianna - Sommaräventyr och trolleri av Emma Fäldt är den tredje boken i serien, men de kan läsas helt fristående.

Anna ser fram emot sommarlovet, men innan dess ska klassen ha avslutningsfest och Anna bestämmer sig för att hon ska uppträda som trollkonstnär. Det är bara en sak som är fel med den planen - hon inte kan trolla!
Men skam den som ger sig. Anna övar allt hon kan och tar hjälp av sin granne och vän gubben Jacobsson. Hur det går får ni själva läsa om i boken.

Annas sommarlov blir fullt av äventyr med till exempel simskola och ett fiskeäventyr. Vi får också reda på vilken glass-smak som går hem hos ilskna tjurar.

Jag har tidigare läst Anna Tizianna - På viktigt uppdrag i New York som jag tyckte var en söt och varm berättelse. Den här boken är lite för "hoppig" tycker jag. Det händer saker hela tiden, som inte alltid hänger ihop på ett bra sätt. Jag önskar att författaren hade valt något färre händelser och låtit dem få ta mer plats. Men jag tycker att Anna är en trevlig bekantskap och jag gillar temat med vänskap över åldersgränderna.


Anna Tizianna - Sommaräventyr och trolleri
Författare: Emma Fäldt
Illustratör: Josephine Nicander
Förlag: Idus (2016)
ISBN: 9789175774077
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar