onsdag 5 oktober 2016

Jag ger dig solen

Jag ger dig solen av Jandy Nelson är en väldigt tragisk bok. Det är också en väldigt, väldigt bra bok. Jag hade lite problem med att komma in i den till att börja med, men sen ville jag inte att den skulle ta slut. Det är en stark bok om stor kärlek och om sorg och saknad.

Boken berättas av tvillingarna Jude och Noah som får vartannat kapitel. När Noah berättar är tvillingarna 13 år och när Jude berättar är de 16 år. I den "yngre" versionen är de bästa vänner, när de är äldre pratar de knappt med varandra. Där emellan har familjen drabbats av en stor tragedi som förändrade allt.

Tvillingarna är både lika och olika, men båda drömde om att bli konstnärer och de har alltid tävlat om föräldrarnas uppskattning. Efter tragedin bryr sig inte Noah om nästan någonting och har helt gett upp målandet. Jude däremot går på konstskola och ett projekt sammanför henne med en ganska vrång skulptör. Med tiden får hon veta att han kan vara nyckel till många obesvarade frågor. Familjetragedin får så småningom en förklaring och familjen kan långsamt börja läka igen.

Kanske gillade jag inte så mycket att Jude pratade med spöken och hade lite problem i början med Noahs "bildspråk", men när jag väl kom in i berättelsen så var det inte viktigt. Jag tycker däremot mycket om persongalleriet i den här boken och jag gillar att personerna visar både sina fulaste och sina vackrast sidor. Jag uppskattar att kärlek får finnas på många olika sätt utan att någon skriver det på näsan på läsare. Det är en riktigt bra roman.

Jag kommer absolut att läsa fler böcker av den här författaren för det här väckte mersmak.

Jag ger dig solen
Författare: Jandy Nelson
Förlag: Gilla Böcker (2014)
ISBN: 9789186634575
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Hört en hel del bra om J Nelson. Ännu en författare att lägga till borde-få-en-chans-listan. :)

    SvaraRadera