söndag 29 januari 2017

Det grovmaskiga nätet (van Veeteren #1)

Min bokcirkelkompis Jesper ska göra en läsning av alla Håkan Nessers van Veeteren-deckare som en läsutmaning under 2017 och bjöd in de som ville att hänga på i läsningen. Inläggen ska presenteras den sista söndagen i månaden.

Här kommer mina tankar om den första boken Det grovmaskiga nätet. Grundförutsättningarna är bra, Jag gillar Håkan Nesser och har läst en hel del av honom t.ex. Barbarotti-deckarna med stor behållning och hans "huvudstads"-böcker - nu senast Elva dagar i Berlin. En riktigt bra deckare sitter ju heller aldrig i vägen.

Det grovmaskiga nätet är till sitt upplägg en ganska klassisk kriminalroman. Ett mord begås och kriminalkommissarie van Veeteren och hans kollegor utreder fallet. Mordoffret är i det här fallet Eva Ringmars som hittas dränkt i sitt eget badkar. Hennes relativt nyblivne make Janek Mattias Mitter misstänkt för mordet som han säger att han inte kan komma ihåg att han har begått.
Snart står det dock klart för van Veeteren att han har att göra med en synnerligen utstuderad mördare och ett långt mer komplicerat fall än han från början trodde.

Så långt skiljer sig inte bokens "plot" så mycket från var och varannan deckare. Nesser etablerar också i denna bok en ganska typisk kriminalpolis i den buttre van Veeteren. Han är slafsig, bufflig och osmidig. Ha har trassliga familjeförhållanden och inte så smidig mot sina kollegor. Han lyssnar på klassisk musik. Men självklart är han också briljant och lägger ihop pusselbitar på ett sätt som ingen annan kan. Ja, ni känner igen typen?

Nu låter det som att jag inte är speciellt förtjust, men det stämmer inte. Jag tycker tvärtom att det här är riktigt bra, trots att upplägget och karaktärerna är så typiska. Jag gillar van Veeteren på samma sätt som jag gillar Erlendur i Arnaldur Indridassons deckare. Berättelsen är dessutom välkomponerad och med ett bra läsdriv och jag tycker att Nessers språk också gör detta till en kriminalroman som är snäppet bättre än medel. En bra start på serien!


Det grovmaskiga nätet
Författare: Håkan Nesser
Förlag: Bonnier (1993)
ISBN: 9789100157678
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

16 kommentarer:

  1. Vad trevligt att du också gillade den! Det kan ju bli jobbigt med tio stycken annars, men jag ser fortfarande mycket fram emot resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en bra känsla, annars hade jag nog inte gett mig på det :)

      Radera
    2. Det är den dåliga känslan som gör att jag skjuter upp projektet Maria Lang (42 böcker, varav senare hälften enligt uppgift urdåliga).

      Radera
    3. Ha, ha! Ja, de förutsättningarna lockar ju inte ;)
      Och läsutmaningen "Läs hälften av Langs böcker"-låter kanske inte så kul ...

      Radera
    4. Det är nog ungefär så långt jag har kommit med henne, fast mer ostrukturerat. Jag tror jag skulle behöva hitta någon egen infallsvinkel för att motivera mig, kanske kläder eller inredning.

      Radera
    5. Kanske en semesteridé - att gå i fotspåren på några av böckerna på plats i Nora?

      Radera
    6. Oh, där var jag redan 2005. Men det finns kanske nya guidade rundor nu. :)

      Radera
    7. Där ser man! Men som du säger, det kanske finns nya rundor. Känns som Lang fick ett uppsving efter TV-filmerna.

      Radera
    8. Nu har systersonen Ove öppnat museum, det fanns inte då. Så det kan ju vara en anledning.

      Radera
  2. Äääälskar serien med Van Veeteren, de är alla skitbra. Synd bara filmatiseringar gjorts men försök tänk bort skådespelarna ifall du sett. Blckerna är så mycket bättre och Van Veeteren & co skall vara lite anonyma, precis som böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att helt lyckats undvika att se någon av filmatiseringarna.

      Radera
  3. Det där är ju något jag har funderat på att göra också, läsa alla Van Veeteren i ordning. Jag har liksom bara läst spridda skurar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör gärna det, det finns plats för fler!

      Radera
    2. Jag försöker göra 2017 till året då jag inte skaffar mig så många nya böcker utan mest läser de där dammiga som stått länge i hyllan. Helst ska jag låta bli att hoppa på en massa utmaningar också. Så hur kul det nu än skulle vara så får jag låta bli :(

      Radera
    3. Jag förstår precis. Man måste begränsa sig ibland.

      Radera