söndag 29 januari 2017

Ett spöke i klassen

Ett spöke i klassen blir januaris röda bok i barn- och ungdomsboksutmaningen. Min 8-åriga dotter och jag läste den när vi var på biblioteket en dag. Det är den andra delen i serien Spöksystrar av Mårten Melin och Hanna Granlund.

Den handlar om Nila som har blivit vän med spökflickan Maj. En dag bestämmer sig Maj för att hon vill börja skolan och hon dyker upp i Nilas klass. Det är inte helt lätt att ha ett spöke som klasskamrat, men det fick också en hel del att lära sig om att behandla alla lika bra - även om någon råkar vara väldigt blek. För Majs del måste hon lära sig att sitta still, lyssna på de vuxna och undvika att ta över frökens kropp och starta snöbollskrig.

En rar och trevlig bok, med lite sensmoral. Jag tycker att Hanna Granlunds illustrationer är fina och uttrycksfulla i sin enkelhet. Min dotter tycker att den är ganska rolig och läser gärna fler böcker i serien.

Ett spöke i klassen
Författare: Mårten Melin
Illustratör: Hanna Granlund
Förlag: Rabén & Sjögren (2016)
ISBN: 9789129700015
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjZz4upstHUAhVLIJoKHaHlCqI4ChAWCDcwAw&url=https%3A%2F%2Fwww.solentro.se%2Fpublish%2Fsinderella-cecilia%2Fsp%25C3%25B6kflickan-sagan-om-maria-och-viktoria&usg=AFQjCNH0jhghgrS4LFAtudtijsvK6aGcXw Kanske ni vill läsa om min spökflicka också? Min bok heter "Spökflickan-Sagan om Maria och Viktoria".

    SvaraRadera