måndag 9 januari 2017

Frö

Rec.ex från författaren och
Peregrin Press - tack!
Jag fick den lilla boken Frö direkt i handen av författaren Hanna Frost när vi träffades på bokmässan. Det är verkligen ett väldigt trevligt format på boken och den ligger så fint i handen.

Inuti finns berättelsen om en efterlängtad lillebror, en riktigt jobbig graviditet och ett sent missfall som orsakar stor sorg. Den beskriver också det komplicerade i att få ett sent missfall hemma, förutom det känslomässiga konsekvenserna. Hur hanterar man kroppen, vad finns det för regler och rutiner kring det?

Författaren är själv läkare och i berättelsen beskriver hon hur hon pendlar mellan det rationella. logiska läkartänket och sina känslor som mor och troende människa.
"Juridiskt sett har Frö förstås aldrig varit patient. Foster före vecka 22 anses bara vara patienter om de föds med liv. Under graviditeten anses fostret vara en del av den gravida kvinnan, och det är kvinnan som är patienten.
Så korrekt av mig att skicka med Frö mitt körkort, när Sten åkte in med hans kropp." 
Familjen lämnar in kroppen på kvinnokliniken, men när de senare vill begrava den, så står den inte att finna. Vad har hänt med Frö? Och går det att komma till avslut utan en kropp att begrava och en grav att besöka?
"Jag slappnar av, löser upp min samlade pose. Säger att jag förmodar att det inte är särskilt vanligt att man lämnar in så stora foster på akutmottagningen. Han ler i samförstånd och skakar på huvudet. Tillstår att det är mycket ovanligt när man kommit så långt på resan som jag hade gjort. Att det dessutom var lördagskväll, och nattpersonalen hade gått på, de var inte vana."
Jag tyckte mycket om den här boken. Den är sorglig, ja visst, men här finns också försoning och den är finstämd och bitvis poetisk i sitt språk. I den finns många tankar, allmänmänskliga tankar, om sorg och saknad. Om vad det innebär att vara en familj, att vara en förälder och att vara en människa.

Tack Hanna för att du delade med dig av dina ord.

Frö
Författare: Hanna Frost
Förlag: Peregrin Press (2016)
ISBN: 9789198214406
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: