torsdag 19 januari 2017

Sanning och skvaller

Rec.ex. från Wahlström & Widstrand - tack!
Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld är en modern version av Jane Austens Stolthet och fördom.

Författaren har förflyttat hela historien till nutida USA - och det funkar! Det är riktigt roligt att läsa om Jane och Liz som karriärkvinnor i 40-årsåldern som dejtar gifta män och funderar på den biologiska klockan. Jag gillar de bortskämda småsystrarna Kitty och Lydia som inte är så små längre utan borde ha flyttat hemifrån och skaffats sig ett jobb för länge sedan. Istället springer de på gym och äter paleokost. Mrs Bennet i uppdaterad, shoppingberoende person är också väldigt underhållande.

Mr Darcy och Mr Bingley finns så klart med också, men i den här versionen är de snygga och framgångsrika läkare - och Bingley dessutom TV-kändis - och därför väldigt attraktiva på äktenskapsmarknaden.

Den som kan sin Stolthet och fördom känner igen precis allt, men Curtis Sittenfeld låter sina karaktärer tampas med moderna företeelser som bland annat dokusåpor, konstgjord befruktning, transsexualitet och ätstörningar. Den "käbblande" tonen mellan Liz och Darcy, som är stor behållning i originalet, finns här också men den är versionen är inte heller på långa vägar lika kysk som orginalversionen.

Kanske har författaren "lagt på" lite för mycket på vissa karaktärer, som till exempel Kitty och Lydia. De är riktigt överdrivna i vissa situationer och har väl stor förkärlek för skämt om sex och kroppsvätskor. Jag förstår att författaren vill hitta något som gör dem lika vulgära i nutid som deras karaktärer i orginalromanen, men det blev lite för mycket för min smak. Däremot tycker jag att hon har lyckats bra med att hitta komplikationer för familjen som är nästan lika jobbiga som de är för familjen i Austens roman.

Bortsett från ett par små detaljer alltså, så köper jag det mesta med det här konceptet rakt av. Jag tycker att det är en roligt och uppfriskande version och jag läser med ett stort leende på läpparna.

Sanning och skvaller
Författare: Curtis Sittenfeld
Förlag: Wahlström & Widstrand (2017)
ISBN: 9789146232483
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

10 kommentarer:

  1. Låter intressant, förutom det där med skämt om sex och kroppsvätskor. Ska försöka hinna med den ganska snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det var inte så kul, men det var några "scener". Resten var väldigt charmigt.

      Radera
  2. Denna var en av mina favoriter under förra året. Väldigt imponerad över hur Sittenfeld lyckades skapa karaktärerna så att de var lika originalet, men ändå passade in i vår moderna värld :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev väldigt förtjust i denna! Underbar läsning =)

    SvaraRadera
  4. Tyckte hon gjorde ett strålande jobb när hon förflyttade den till nutid :)

    SvaraRadera