måndag 2 januari 2017

The 5th, 6th, 7th and 8th Day of Christmas

Halkade efter lite i utmaningen hos Ugglan och boken här i nyårbestyren, så jag jobbar ikapp nu.

The Fifth Day handlar sången om guldringar och tipset ska då handla om "guld eller något gyllene eller ringar (eller något annat smycke)".
Jag tipsar om den jättefina (och roliga) boken Tala är guld av Cammie McGovern.

The Sixth Day of Christmans my true love sent to me, six geese a-laying - alltså tipsar vi idag om böcker på temat "gäss eller ägg, eller för er som är trötta på fåglar, varför inte tema föräldraskap".
Jag har inget tips som är klockrent på temat, utan tipsar om boken Fåglar utan vingar av Louis de Bernières.

The Seventh Day handlar om svanar. Det är många fåglar i den här sången/utmaningen. Men eftersom vår spelledare är så generös får tipsa om böcker på temat "svanar eller att simma eller bada" och då blir såklart mitt tips 2016 års bästa bok - Simma med de drunknade av Lars Mytting.








The Eighth Day handlar sången om "milk maids" och då ska vi tipsa om "piga, ungmö, ung kvinna, fröken, hembiträde eller liknande eller något slags mjölkprodukt".

Då vill jag passa på att tipsa om en bok som jag läst väldigt många gånger, nämligen Prostmamselln av Margit Söderholm. Den handlar om en ung prostdotter som "gifter ner" sig med en bonde och de utmaningar hon ställs inför.

3 kommentarer: