tisdag 30 december 2014

Årssammanfattning på uppmaning från Kulturkollo

Kulturkollo kör en årssammanfattning så här dagen innan nyårsafton och jag hakar på.
Årets mest oväntade: September av Kristoffer Leandoer som jag inte visste något om, men som berörde mig djupt.
Årets klassiker: Omläsningen av "Kejsarn i Portugallien" av Selma Lagerlöf som kändes oväntat modern.
Årets knock out: Att föda ett barn av Kristina Sandberg knockade mig rätt rejält.
Årets kvinnokamp: Kanske inte en den sortens kamp som avses, men huvudpersonen i Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson kämpade i sanning både i koncentrationslägret och efteråt.
Årets gråtfest: Sophies historia av Jojo Moyes.
Årets historiska: Mari Åbergs böcker Och kvar stog en röd resväska och Löftet var två historiska romaner som jag uppskattade.
Årets obehagligaste: Mörka platser av Gillian Flynn var riktigt otäck!
Årets dystopi: Har läst ett par stycken, men tror att Delirium av Lauren Oliver var den jag uppskattade mest.
Årets grafiska: Pass - en genre som jag missat helt.
Årets nya bekantskap: Kulturkollo - det härliga bloggkollektivet som satte sprätt på bloggvärlden i år!
Årets utmaning: Jag har haft en utmaningen Läs ett år på min blogg som gick ut på att läsa en bok i månaden med den månadens namn i titeln.
Årets tegelsten: Har inte läst så tjocka böcker i år. Det är kanske Wool av Hugh Howey som är den tjockaste.
Årets ögonöppnare: Kanske får säga Jag heter inte Miriam även här eftersom den öppnade mina ögon för en del av förintelsen jag inte kände till och för romernas situation i Sverige efter kriget.
Årets återseende: Alltid Sommarboken av Tove Jansson
Årets aldrig mer: Började läsa Viveka Lärn, men det var inte min kopp te.
Årets huvudperson: Hjälp, så svårt! Ska man bara välja en alltså? Pass!
Årets bifigur: Passar även här.
Årets filmupplevelse: Kommer inte på något just nu. Har jag ens varit på bio i år ... Jo, barnfilm förstås. Och Frost var ju faktiskt riktigt bra!
Årets kulturella höjdpunkt: Ah, kanske var det ändå Bokresan. Så mysiga dagar med ett gäng boknördar på Syninge kursgård.
Årets magplask: Årets "3 på 3"-utmaning blev totalt magplask för min del.
Årets kan-inte-släppa-den: Expeditionen - min kärlekshistoria av Bea Uusma.
Årets skämskudde: Blod och choklad av Anette Curtis Klause
Årets lyckopiller: Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman.
Årets debut: Anna Lihammers deckare Medan mörkret faller
Årets kyss: Pass - kommer inte ihåg någon.
Årets citat: Sådant kommer jag tyvärr nästan aldrig ihåg.
Årets skandal: Att jag inte kunde åka till Bokmässan i är inget annat än skandal!
Årets förlag: Oj, så svårt, men håller gärna ett öga på Sekwas, Printz och Bazars utgivning.
Årets underskattade: Ulven av Helen Lindholm är en ruskig bok som borde hitta fler läsare.
Årets serie: Jag har ju sist av alla läst Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell, så jag säger den (för tecknade serier läser jag inte mycket).
Årets scen: Har tyvärr inte sett mycket scenkonst alls i år, men är väldigt glad att jag på tredje försöker kom iväg och såg "Jesus Christ Superstar" med Ola Salo i huvudrollen.
Årets TV-serie: Downton Abbey och Historieätarna.
Årets titel: Funderar på vilken titel "alla" har pratat om ... hmm ... Steglitsan av Donna Tartt kanske? (den har jag dock inte läst själv)

6 kommentarer:

  1. Kul att läsa din lista! Jag knåpar på min egen så den kommer nog imorgon. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig lista att läsa. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Ja bokresan, den härliga bokresan! :D Jag inser mer och mer att jag måste läsa "Miriam", precis alla pratar om den, och den verkar ju så bra.

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa! Jag får ta mig i kragen och hänga på. Fast inte idag. Gott nytt år!

    SvaraRadera