torsdag 18 december 2014

Jag heter inte Miriam

Rec. ex. från Brombergs - tack!
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är den otroligt starka berättelsen om en romsk kvinna som mitt under nazisternas deportering av judar, romer och andra  - för dem - oönskade individer "stjäl" en judisk flickas identitet för att på så sätt få det något lite bättre i koncentrationslägret. För om judarna blir illa behandlade så är det ännu värre att vara rom.

Berättelsen börjar i modern tid och vi får sedan återblickar, dels till tiden i koncentrationsläger, dels till tiden efter befrielsen är hon försöker skapa sig ett nytt liv i Sverige.

Det är nog tur att jag som läsare får små portioner av det som händer i koncentrationslägret. Det är ohyggligt - och inte minst de hemskheter som de undernärda barnen utsätts för. Det som händer Miriams lillebror är så fasansfullt att det gör fysiskt ont att läsa om det.

Det är dock också mycket gripande att läsa om hur Miriam fortsätter att dölja sitt ursprung när hon kommer till Sverige. Det här är en bit historia som jag visste mycket litet om innan. Hatet mot romer är stort och hon törs inte berätta för någon - inte ens en man hon så småningom gifter sig med - om sitt rätta namn och sorgen som hon känner för detta är något om följer henne livet igenom.

Majgull Axelsson är en skicklig berättare och den här berättelsen lämnar ingen oberörd. Det är en hemsk bok, men det är också en riktigt, riktigt bra bok!


Jag heter inte Miriam
Författare: Majgull Axelsson
Förlag: Bromberg (2014)
ISBN: 9789173374668
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag blev också oerhört berörd av det som barnen i koncentrationslägret utsätts för. Satt på tåget och lyssnade på boken, men blev tvungen att stänga av för jag höll på att börja gråta.
    Det är en stark bok. Väldigt bra!

    SvaraRadera