måndag 8 december 2014

Läs ett år: november

Näst sista månaden i läsutmaningen "läs ett år". Här är alltså novembersammanfattningen:


Fjärde torsdagen i november av Anton Westman heter boken som Annas bokbord valde. Det är en bok hon rekommenderar - om vänskap som övervinner det mesta, så som tid, avstånd och meningsskiljaktigheter.

Både Violens boksida och jag läste Sent i november av Tove Jansson. Violen sammanfattar det så bra: "den perfekta boken i November för Läsettår. Lite rå och kall och ödslig samtidigt som värmen sprider sig bland de inblandade."
Jag uppskattar också det sällsamma och långsamma i Tove Janssons berättelse.

Jag hittar inget novemberinlägg hos Kattugglan eller Havsdjupens sal - hojta till om jag har missat!

En månad kvar tills vi har läst ett helt år! Själv har jag inte hittat min decemberbok ännu. Har ni?

6 kommentarer:

  1. Inget missat, är jag som inte riktigt kommit i mål med Sent i november än... Mumin = högläsning för mig och sambon men tiden försvann och har inte dykt upp riktigt än men jag fuskar och läser klart novemberbok i december:)

    SvaraRadera
  2. Förlåt så hemskt mycket för min tystnad! Jag skäms!
    Jag har helt kommit av mig i min läsning...
    Förklarar här varför: http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2014/12/jag-lever-och-spracker-bubblan.html
    Men skamset måste jag erkänna att tystnaden för min del beror på att jag inte läst. Får man läsa i efterhand? Jag har inte läst ut min septemberbok, "Seglats i september"; den bara började jag i, sen blev jag tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket. Jag tänkte läsa Oktoberfolket av Ray Bradbury i oktober, har den i bokhyllan här hemma, men har inte läst (se mitt blogginlägg), och har heller inte läst Sent i november. Och decemberbok... jag vet inte vad jag ska läsa i december. Tips?
    Recension på min augustibok kommer. Den läste jag ut i augusti, men jag är förskräckligt sen med att skriva klart recension på den boken!
    Än en gång, förlåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj ja - jag ser att du har haft full upp!
      Klart du får läsa i efterhand om du vill.

      Jag läste en ungdomsbok som heter "14 december" denna månad, men hade egentligen tänkt mig lite feelgood med en bok som heter "Som rosor i december".

      Radera
  3. Nu är min decemberläsning också klar, se här: http://violensboksida.bloggplatsen.se/2014/12/16/10957608-lagerlof-selma-tal-vid-nobelfesten-10-december-1909/

    Det har varit jätteintressant och jag har läst flera böcker som jag aldrig skulle upptäckt annars...
    Jag ska göra en sammanfattning senare.
    Tack för det här året kära du!

    SvaraRadera
  4. Här kommer min sammanfattning http://violensboksida.bloggplatsen.se/2014/12/28/10963909-lasutmaning-lasettar-2014-ar-klar/

    SvaraRadera