onsdag 10 december 2014

Fler böcker i korthet


Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser

Handling på (ca) 140 tecken: En svensk kvinna flyttat in i byn Winsford i Exmoor, England. Hon vandrar över fälten med sin hund. Vad hon gör där och hur länge hon ska stanna är det ingen som vet.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Håkan Nesser kan sitt hantverk, det var vi överens om i bokcirkeln. Han är en god berättare. Spänningen här består inte i att veta vem som begått brottet (för det får man veta ganska snart) utan i beskrivningen av omständigheterna runt det. Detta toppat med lite engelska hedar gör mig till en väldigt nöjd läsare!
När gud var en kanin av Sarah Winman

Handling på (ca) 140 tecken: Vi följer Elly dels under hennes uppväxt på 70-talet och får lära känna henne familj, väninnan Jenny Penny och kaninen Gud, och dels när hon är vuxen. Familjerelationer, vänskapsband och kärlek står i fokus och inte minst hur barndomen formar oss.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Det här är en vemodig och lite rolig berättelse på en och samma gång och deet händer ganska många hemska saker under berättelsens gång, blandad med lite magi. Jag trivs med berättelsen och dras med i den lite melankoliska stämningen. Kanske inte en bok för alla, men absolut en bok för mig.





Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald

Handling på (ca) 140 tecken: 28-åriga Sara åker från Haninge för att hälsa på sin brev- och bokvän Amy, en äldre kvinna som bor i Broken Wheel, USA. När Sara kommer fram får hon veta att Amy har gått bort, men invånarna i den lilla staden gör sitt bästa för att hon ska känna sig välkommen.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Det är ju omöjligt för en boktok att inte älska det här. Saras och Amys brevväxling om böcker. De excentriska människorna i staden. Och bokhandeln! Det är ju bara som en dröm. Jag inser att jag borde ha en mer nyanserad inställning, men jag älskade den här boken. Bokmysläsning på högsta nivå.

6 kommentarer:

  1. När Gud var en kanin och Läsarna i Broken Wheel är två riktigt underbara böcker!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också verkligen 'När Gud var en kanin'. En bok som hamnade i min hylla på grund av sin titel. Var ju bara tvungen att läsa baksidan. Insåg att det nog var en bok för mig så den fick följa med hem :)

    SvaraRadera