tisdag 2 december 2014

Håll inte tillbaka kärleken, William Holden

Jag fick ett rec.ex. från det nystartade förlaget Bucket List Books - tack!

Boken heter Håll inte tillbaka kärleken, William Holden, författare är Conny Palmkvist och huvudpersonen i boken heter Ärlig Johansson och är 16 år.

William Holden då? Ja, det är en skådespelare som spelar en viktig roll för huvudpersonen som både inspiration och stöd. För Ärlig har det inte helt lätt. Den här sommaren i slutet av 80-talet då boken utspelar sig kämpar Ärlig med sin far som håller på att supa ihjäl sig. Han kämpar med sin morbror som uppmuntrar faderns dryckesvanor och dessutom är en riktigt obehaglig typ. Ärlig försöker också sköta sitt sommarjobb som brevbärare utan att distraheras alltför mycket av den fascinerade Norma Jansson.

Gränsen mellan dröm och verklighet är otydlig i den här boken och vem kan klandra Ärlig för att vilja drömma sig bort en stund. Och det är väl inte alltid så lätt att veta var den där gränsen går ...

I förlagets presentations står det att det är en "roman om sorg och överlevnad, om hopp och oväntad kärlek. Om kampen mot dem som försöker dra ner oss i elände." Jag skulle vilja lägga till att det också handlar in vänskap. Skildringen av de lite omaka kompisarna Ärlig och Johannes är en av de saker jag gillar mest. Och då går det inte att undkomma att skriva några ord om de små "sexords-dikterna " som killarna, men framförallt Ärlig, använder för att försöka beskriva (eller förstå?) världen. Välformulerade och mitt i prick lämnar de ofta en liten tagg i hjärtat.

Genom hela läsningen tyckte jag att boken påminde om en annan bok, men jag kunde inte komma på vilken det var. Jag har iofs läst Hej då, allihopa av samma författare, men det var inte den.
Kanske är det bara något allmänmänskligt som finns här. Bra är det hursomhelst. Läs den du också!



Håll inte tillbaka kärleken, William Holden
Författare: Conny Palmkvist
Förlag: Bucket List Books (2014)
ISBN: 9789187969003
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Låter som en läsvärd bok. Ser jag den på biblioteket får den nog följa med hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte nyss givit bort de böcker jag inte kände behov av att behålla så hade jag kunnat tänka mig ett bokbyte. Får passa den här gången.

      Radera