torsdag 28 maj 2015

Den tredje hustrun

Rec. ex. från Printz Publishing - tack!
Den tredje hustrun är en ny roman av Lisa Jewell. Jag tyckte riktigt mycket om hennes förra bok, så jag såg verkligen fram emot denna. Den var kanske inte riktigt lika bra som Fågelburen, men det här var också en riktig bladvändare!

Den handlar om Aidan, som har en vacker fru, tvp ex-fruar och fem barn. Han tycker att han har ett bra liv. Alla i hans stora brokiga familj kommer överens och till och åker till och med på semester tillsammans.

Men när hans fru Maya omkommer i en tragisk olycka blir det mer och mer tydligt att han har levt i en skyddad bubbla och att alla i familjen kanske inte var så nöjda som han trodde.

Huvudpersonen Aidan är egentligen inte särskilt sympatisk, men glider på något sätt genom livet ändå. Hans exfruar har gjort uppbrotten lätta för honom och han har intalat sin tredje hustru  - och sig själv - att det finns några sårade känslor. Efter Mayas död upptäcker han dock att någon har skickar hotfulla mejl till henne med information som bara den närmaste familjen kan känna till. Och vem är egentligen den mystiska Jane som dyker upp i hans liv?

Jag gillade det här och läste boken i ett nafs. Kanske kommer Aidan undan lite väl "enkelt" på slutet, men på vägen dit håller Lisa Jewell onekligen läsaren underhållen.

Jag har tidigare läst Typ trettio, Vince & Joy, Syskonmakaren och Fågelburen av samma författare.

Den tredje hustrun
Författare: Lisa Jewell
Förlag: Printz Publishing (2015)
ISBN: 9789187343544
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt bra om Fågelburen och har satt upp den nya boken på listan pga det:). Hoppas jag tycker om den.

    SvaraRadera