söndag 4 januari 2009

Vi i villa

En del böcker lämnar inte särskilt bestående intryck. Den här boken läste jag i början av december och nu när jag ska skriva om den så minns jag knappt vad den handlade om.

Vi i villa av Hans Koppel är en bok om att tappa greppet (tror jag).

På baksidan står det: "Anders bor i villa med fru och dotter. Han har en älskarinna och spelar innebandy. Allting borde vara bra."

När Anders inser att hans perfekta lilla värld håller på att rasa samman och att has fru kanske tänker lämna honom så tappar han allt omdöme och börjar göra små utfall av civil olydnad i det idylliska villakvarteret.

Problemet är bara att man inte alls förstår vad det är som får huvudpersonen att göra de saker han gör och jag kan inte känna någon sympati för honom. Boken lämnar mig faktiskt helt oberörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar