torsdag 27 augusti 2009

Syster min

Ytterligare en bok som legat länge i väntan på att bloggas - Syster min av Barbara Voors.

Saskia och Klara är tvillingar, men en dag försvinner Klara. Tio år senare återvänder Saskia från Amsterdam till Stockholms skärgård för att städa ur familjens sommarhus. På vinden finner hon ett gulnat tidningsurklipp och en kartong med Klaras dagböcker och de visar sig vara ställda till henne själv. Saskia tvingas till att ta tag i minnet av den försvunna systern och när hon läser breven kommer sanningen om tvillingsystern långsamt fram. Upplösningen är kanske lite väl detaljerad – ibland är det roligare att lämna lite åt läsarens fantasi.

Det här är en mordhistoria, en kärleksroman och en vänskapsroman. Språket är riktigt, riktigt vackert och ibland tar det över från berättelsen som inte alltid bär ändra fram. Men det gör inget för det är en njutning att läsa boken ändå. (Den här sekvensen läste jag precis dagarna innan vår lilla tjej fyllde 1 år och den gick rakt in i hjärtat.).

2 kommentarer:

  1. Men oj vad fint!!!!!
    Nu blev jag sugen på att läsa den.
    Gissar att originalversionen är på engelska??
    Så jag borde kunna få tag på den här i USA?
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Ja, originalet är på engelska. Boken har några år på nacken, men den kanske inte är omöjlig att få tag på.

    SvaraRadera