onsdag 7 oktober 2009

Berättelse om herr Roos

Jag har läst båda Håkan Nessers tidigare deckare med polisen Gunnar Barbarotti som huvudperson och gillade både Människa utan hund och En helt annan historia. Så det kändes självklart att skaffa Berättelse om herr Roos när den kom i pocket.

Ja, fast i den här boken är det inte så mycket Barbarotti som är huvudperson utan just titelns herr Roos. Han är en 59-årig ekonom som bor på den uppdiktade orten Kymlinge. Han är inte nöjd med sitt jobb, sitt äktenskap eller något annat i sitt liv egentligen. När han oväntat vinner en stor summa pengar tar han chansen att förändra saker. Utan att säga något till hustrun säger han upp sig från jobbet och när familjen tror att han är på jobbet sitter han i själva verket i en liten stuga i skogen som han köper för en del av vinsten. Så långt är allt frid och fröjd, men när den 20-åriga Anna Gambowska dyker upp i stugan på rymmen från ett behandlingshem börjar det hända saker.

Jag gillar den här boken också. Herr Roos är inte en särskilt sympatisk person till att börja med, men man kan förstå hans längtan efter att bryta rutiner och förändra ”låsta” situationer, även om inte många hade valt just det här sättet. Vänskapen som uppstår mellan den medelålders mannen och den unga kvinnan är fint skildrad och upplösningen är kanske inte helt väntad.

4 kommentarer:

  1. Haha jag läser denna just nu faktiskt! mamma skickade den till mig i somras. Hittills gillar jag den. jag gillar nessers sätt att berätta en historia.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag också! Har inte läst hans van Vetereen-deckare, men de andra böckerna av honom gillar jag mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att hans historier verkar så bra men jag har verkligen inte fastnat för hans språk. Jag tröttnar snabbt och har inte kommit igenom någon bok :(

    SvaraRadera
  4. Ibland är det ju bara så, att man inte "kommer överens" med en författare.

    SvaraRadera