fredag 31 december 2010

Årets sista bok

Jag har en hel hög med böcker obloggade som jag har läst under 2010, men de får jag vänta med att berätta om till nästa år. Denna bok blev årets sista. Jag fick Stolthet och fördom och zombier i julklapp av vännen J. Jag hade sneglat på den själv, men inte slagit till. Nu fick den bli semesterläsning.

Det är en författare som heter Seth Grahame-Smith som skrivit om Jane Austens mästerverk. Allt är ungefär som i originalet om man bortser från det faktum att ett stort antal zombier sätter skräck i människorna på den engelska landsbygden och att systrarna Bennett är tränade zombiekrigare. Att kunna döda zombier är en viktig statusmarkör och naturligtvis imponerar Lizzie på Mr. Darcy med sina kunskaper.

Jag önskar att den här versionen hade gjorts med lite mera finess (för det hade nog gått) och kanske något mer med Austens stil, men jag tycker ändå att det var ett roligt grepp.

Är det skruvat? Javisst!
Är det överdrivet? Javisst!
Är det bra? Knappast.
Men det är ganska kul!

Jag återkommer på andra sidan nyår med fler böcker och ett "bokslut" över 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar