söndag 5 december 2010

Mysigt

Karin Brunk Holmqvist skriver mysböcker om äldre människor i Österlenmiljö. Jag läste Potensgivarna i juni och fick sedan Sirila gentlemän sökes av min hemliga bokvän i mitt sommarsköna paket.

Den handlar om väninnorna Alma och Margit, som tillfälligt får flytta in på "hemmet" då de riskerar att bli av med sina hus när en ny väg ska byggas. Där har det lite tråkigt och bestämmer sig för att pigga upp tillvaron genom att sätta in en kontaktannons. De sätter fart på både ålderdomshemmet och på kommunpolitikerna i Tomelilla. Det är söta tanter med fart i och de beskrivs med mycket värme.



Jag fick också tag på Rosa elefanter i pockethyllan på ICA. I den får Selma och Artur nya grannar och det ställer till det lite i deras stillsamma tillvaro. En försvunnen man, en märkligt frikyrkorörelse och en excentrisk barndomsvännina gör att saker och ting inte är sig riktigt lika i lilla Tommarp. Men paret lever också upp och hittar nya intressen.

Potensgivarna var kanske den bästa av dessa tre, men det kan också vara för att jag läste den först.

Mysläsning är det hursomhelst!

3 kommentarer:

  1. Har precis börjat läsa Rosa elefanter, jag kan rekommendera hennes Rapsbaggar också :) alla är ju så mysiga att läsa, lite så där lagom........

    SvaraRadera
  2. Hej syster yster. Skulle inte jag kunna få låna dom två böckerna? Lite jullovsläsning.

    SvaraRadera
  3. Klart du får. Om inte ett annat paket jag ska skicka blir för tungt kan jag ju stoppa ner dem där.

    SvaraRadera