torsdag 13 januari 2011

Oscar Waos korta förunderliga liv

En nackdel med att vänta för länge med att blogga böcker är att jag glömmer bort vad de handlade om. Oscar Waos korta förunderliga liv av Junot Diaz är tyvärr en av dem. Så här presenteras boken:

"Oscar är inte som andra dominikanska män. Han är fet, ful och utstött, han är livrädd för flickor och blir skräckslagen vid tanken på att han kommer att dö som oskuld. Till familjens förtret lägger han all tid på rollspel och fantasyberättelser: hans högsta önskan är att bli en dominikansk J.R.R. Tolkien. Oscars olycka beror på fukú, förbannelsen som har förföljt hans familj i generationer, från Dominikanska republiken till New Jersey, och orsakat död och splittring. Men en dag får Oscar nog.
Oscar Waos korta förunderliga liv är en mångbottnad berättelse om Oscar, hans rebelliska syster Lola och den vilda modern Belicia, samt om släktens vedermödor under diktatorn Trujillo; Dominikanska republikens egen Sauron."
Men jag minns att det inte var så tokigt när jag läste den (men att det inte var jättebra heller då borde jag minnas mer). En lite absurd och annorlunda historia tror jag bestämt att det var.

2 kommentarer:

  1. Jag läste faktiskt aldrig klart den just för den blev mindre bra efter ett tag men samtidigt vill jag alltid avsluta saker så det blir väl att göra det vid tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Tja, men det kanske finns andra saker som är viktigate än att "tvinga" sig igenom en bok man inte gillar. Men jag har varit likadan.

    SvaraRadera