lördag 16 augusti 2014

Läs ett år: juni

Dags för en mycket försenad sammanfattning av juniläsningen i läsutmaningen "läs ett år". Tack för tålamodet.
Först var jag på resande fot utan dator och sedan hade jag oturen att få problem med mina handleder och kunde inte sitta långa stunder alls vid datorn. Handlederna lite bättre, men jag försöker vara försiktig fortfarande.

Men här kommer juniläsningen:

Havsdjupens sal läste Centuries of June av Keith Donohue och det är den bok hon har tyckt bäst om i hela läsutmaning. Varför? Det får du klicka dig på henne sida för att få reda på.


Violens boksida läste Juni av Julia Thorell - en bildningsroman i serieform med en huvudperson att tycka om.

Jag läste också en bok med en huvudperson vid namn Juni. Marianne Peltomaas bok är en relationsroman dels om ett omaka par, och dels om tre systrar.
 

Annas bokbord valde Juninatten av Tora Nordstöm, en bok från 1933, som sedan blev film med Ingrid Bergman i huvudrollen. En bok som ger en "intressant möjlighet att jämföra dåtids och nutids sätt att se på klass, kön och sexualitet."

En vecka i juni av Eva Cerú blev Kattugglans val. En lättläst vuxenbok som kanske snarare är en novell än en roman. Några förvecklingar med en dos charm, men lite minuspoäng för de stereotypa könsrollerna och det alltför förenklade.




Jag utlovade också en utlottning när vi bloggat oss igenom ett halvår. Det skötte jag genom att att lägga numrera era bidrag i den ordningen de presenteras i det här inlägget och använde mig sedan av en slumpgenerator.




Det innebär att jag säger GRATTIS till Violens boksida som får ett litet presentkort på Adlibris. Mejla mig din e-postadress på: vastmanlandskan [at] gmail [punkt] com så kommer presentkortet digitalt.

Återkommer inom kort (hoppas jag) med julisammanfattningen ;)


2 kommentarer:

  1. Nämen, vad glad jag blir! tack för det....

    SvaraRadera
  2. Grattis till Violen! :-D
    Nu har jag skrivit en recension av min julibok. Recensionen finns här:
    http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2014/08/recension-juli-av-tania-kjeldset.html

    SvaraRadera