måndag 17 november 2014

September

Vissa böcker känner man inte till alls innan de plötsligt ramlar in i en liv. Den här titeln dök upp i en utlottning hos Kulturkollo precis i lagom tid för månaden september i läsutmaningen "Läs ett år" - och jag vann!

En del böcker smyger sig på en på ett stillsamt sätt, men går rakt in i hjärtat.

September av Kristoffer Leandoer var en sådan bok för mig.

Läsaren får möta huvudpersonen i en sjukhussäng. Det är en 42-årig kvinna och vi vet att hon är döende. Sedan får vi tillbakablickar i hennes liv. En uppväxt i ett stelt prästhem i Stockholm, studietiden i Lund, en intellektuell ambition och sedan: familjelivet och mammarollen.

Barndomen med moderns hårdnackade kamp för upprätthålla en perfekt familjefasad var gripande.Jag tyckte också om att läsa om åren i Lund, för även om huvudpersonen studerade där på 50-talet och jag på 90-talet är väldigt mycket sig likt.

Men det är sedan, när berättelsen skildrar hur huvudpersonen motvilligt går in i familjelivet som boken drabbar mig!

Utan att förta kärleken till sina barn, berättar hon hur mammarollen skaver, hur illa hon trivs med förortslivet och hur bitter hon känner sig för att hon inte kan leva ut sina intellektuella ambitioner. Jag har inte särskilt mycket gemensamt med huvudpersonen, men vissa passager i boken berör mig oerhört mycket på ett personligt plan. Det är ibland nästan plågsamt att läsa.

Jag tycker mycket om författarens gestaltning och språk. En vacker och stillsam skildring av ett moderskap. Av en kvinna.

Det här kan vara en av årets starkaste läsupplevelser för mig. Det är kanske inte en bok för alla, men det är en bok som förtjänar många läsare!



September: roman
Författare: Kristoffer Leandoer
Förlag: Natur & Kultur (2014)
ISBN: 9789127140745
Finns: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar