söndag 15 april 2018

Gröna fingrar sökes

Rec.ex. från Norstedts - tack!
Vårens allra mest färgsprakande omslag kan sitta på Annika Esstasy Lovéns feel good-pärla Gröna fingrar sökes. Jag läste den i påskas och även om inte vädret visade sig från sin bästa sida då, kändes ett vårsläpp av den är boken alldeles särskilt vältajmat.

Boken handlar om Agnes och Leyla. Agnes som är svårt sjuk och som sörjer att hon inte kan sköta om sin älskade kolonilott på ett bra sätt längre. Leyla som lever i ett destruktivt förhållande och behöver skydda sig själv och sin som Hugo.

Så kommer det sig att Leyla och Hugo reser norrut till lilla Måneby för att bo i Agnes kolonistuga och ta hand om växterna. Inte kunde de ana att den där annonsen som en av dem skrev och den andra svarade på skulle leda till en så härlig sommar.

Leyla och Hugo får den frist de så väl behöver och de får många nya vänner på koloniområdet, inte minst den trevlige biodlaren Viggo. Ja, och så får de lära känna kakaduan Arthur också! Agnes gläds åt att hennes kolonilott är väl omhändertagen, men har det tufft med sin sjukdom som hon ännu inte tagit mod till sig berättat om för sin son som bor utomlands. Mellan Agnes och Leyla växer sakta vänskap och förtroende fram och Agnes stöttat Leyla  det svåra beslut hon måste ta om sitt äktenskap.

Jag är inte ett dugg trädgårdsintresserad, men det är ändå väldigt lätt att förstå att en trädgård på många sätt kan fungerar läkande. Miljön i den här boken är väldigt tilltalande, men mest av allt tar jag med mig de fina vänskapsskildringarna och jag gillar speciellt att de i många fall är över generationsgränserna. Boken gjorde mig varm om hjärtat. Och visst lämnar den en öppning för en fortsättning?

Jag har tidigare läst Solviken, Croissants till frukost och Alla dessa hemligheter av samma författare och de passar alla utmärkt som hängmatteläsning i sommar.

Gröna fingrar sökes
Författare: Annika Estassy Lovén
Förlag: Norstedts (2018)
ISBN: 9789113081281
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. stor trädgårds- och boknörd som jag är, ska blöja denna i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som den kommer att passa dig perfekt!

      Radera