onsdag 27 december 2006

Den yttersta kärlekens gulag

Den yttersta kärlekens gulag av James Meek är en bok som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Kastrater, kannibaler och religiösa fanatiker i ett ruskigt kallt Sibirien - kan det vara något? Men boken släpper inte taget, jag måste få veta hur det går, jag måste få lära känna personerna i boken bättre. En sällsam historia.


"Sibirien, vintern 1919. Den lilla staden Jazyk är ockuperad av en tjeckisk legion som håller alla invånare i ett järngrepp, anförda av den storhetsvansinnige kaptenen Matula. De fördriver tiden med att dricka, längta hem och uppvakta den vackra änkan Anna Petrovna. Vad de inte vet är att större delen av folket i staden tillhör en förbjuden sekt med religiösa kastrater, självstympare, som dragit sig undan resten av världen. Till detta kaos kommer den förrymde lägerfången Samarin, halvt galen av hunger och köld. Med sig bär han revolutionens livsfarliga gnista av förälskelse och våld. Samarin blir inhyst hos Anna Petrovna och snart exploderar krutdurken…"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar