fredag 21 mars 2008

Systrar

När gemen och verserad skrev i sin bokfemma för ett par veckor sedan att boken Systrar av Rita Mae Brown var en av de böcker som fick henne att hoppa jämfota av glädje, så blev jag så himla sugen på att läsa den. Den var dock inte helt lätt att hitta, men - skam den som ger sig - jag hittade den till slut på ett inte helt närliggande bibliotek.

Hoppade jag jämfota av glädje då? Nej, det kan jag inte säga, men jag läste den med att fånigt leende på läpparna hela tiden. För den är - precis som min tipsare skriver - tokcharmig! Boken utspelas i den amerikanska södern med start i början av 1900-talet och fram till 1980-talet. Persongalleriet i den här boken är nog bland det mest färgstarka jag varit med om - karaktärerna är helt underbara. Den handlar om systerskap mellan biologiska systrar, men också systerskap kvinnor/väninnor emellan och om värme och lojalitet.

Att beskriva handlingen mer än så är att göra boken en otjänst. Spring nu istället och se om de har den på ditt bibliotek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar