lördag 21 juni 2008

Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket

Romanen Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius blev jag nyfiken på när jag hörde honom prata om den på Svenska barnboksinstituet när han debuterade. Men det blev aldrig av att jag läste den. Men efter en påminnelse hos Nina lånade jag den på bibblan och slukade den på nolltid.

Den är klassificerad som roman och står på ungdomsavdelningen, men är kanske mer - precis som Nina säger - som en lång kärleksdikt och det är en bok som inte bör lämna någon oberörd oavsett ålder. De korta kapitlen som beskriver kärleken mellan Morris och Betty är sparsmakat formulerade och de väl utvalda orden träffar mitt i prick.

Annorlunda, vacker och oj, så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar