torsdag 12 februari 2009

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Det här är en rikigt, riktigt söt bok. Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer är en brevroman och bara titeln gör ju att man blir på gott humör :)

Journalisten och författaren Juliet Ashton får en dag ett brev från en man på Guernsey i Engelska kanalen. De påbörjar en brevväxling och Juliet får lära känna efterkrigstidens Gurnsey, men också mäniskorna där. Inte minst hur de hade det under krigsåren då ön var ockuperad av nazisterna och då de bildade läsecirkeln Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Och Juliet kan ju inte hålla sig utan åker till Guernsey för att få veta mer. Vill du också veta vad en potatisskalspaj är för något? Läs den är boken. Du kommer att småle genom hela berättelsen.

Jag fick den här boken av min söta kollega Å som trodde att jag skulle gilla den. Och det gjorde jag ju så klart. Eftersom hon är duktig på att skicka vidare böcker till personer hon tror kommer att tycka om dem, så vill inte jag vara sämre utan lämnade vidare denna till syrran som besökte Guernsey så sent som i somras.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tyckte också att Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap var bra. Jobbig titel att skriva bara. Har du läst Drottningen vänder blad av Allan Bennett? Påminner lite fast ändå inte

    SvaraRadera
  2. Ja, lite krånglig titel är det allt ;)


    Nej, den har jag inte läst, en tack för tipset! Jag sätter upp den på min "att läsa"-lista.

    SvaraRadera