lördag 14 mars 2009

Böcker A-Ö: J

*Malin* är ju igång igen med Böcker A-Ö och jag höll nästan på att missa det! Men nu är vi på bana igen. Trettonde bokstaven är J.

"Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till."

Bok på J -Jag smyger förbi en yxa av Beate Grimsrud. Bara för att jag gillar titeln, den är vacker och spännande på samma gång.

Författare på J - då väljer jag allas vår Tove Jansson. Jag var inte så förtjust i hennes Mumintroll när jag var liten, men som vuxen vinner de. Och så har hon ju skrivit annat också - den vackra "Sommarboken" till exempel.

Litterär karaktär på J - tyvärr kommer jag inte på någon annan än Jonatan i Bröderna Lejonhjärta. Lite förutsägbart kanske, jag drar alltid till med någon barnbokskaraktär :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar