onsdag 11 mars 2009

Alltid hos dig

Oj, oj - det här var en riktigt bra bok! Alltid hos dig är Maria Ernestams senaste bok i pocket. Jag har tidigare läst Caipirinha med Döden, Busters öron och Kleopatras kam och de är alla bra.

Alltid hos dig skiljer sig lite från de andra som är lite burleska på ett sätt. Det här är en väldigt vacker bok och en härlig släktberättelse och sådana gillar jag.

När Ingas man plötsligt går bort alldeles för tidigt stänger hon in känslorna. Men det håller inte i längden och plötsligt rämnar Ingas värld. Hon tar sin tillflykt till släktens gamla sommarställe på Marstrand. Där hittar hon en låda med gamla brev och tidningsurklipp. Nyfikenheten vinner över sorgen och hon börjar nysta i sin släkthistoria och hittar en spännande och fascinerande historia.

Boken griper tag i mig från första stund. Ernestams särpräglade språk finns där, historia och nutid, släktkrönika och dramatik. Detta är bra! Ernestam har gjort det igen :)
Möjligen kunde hon ha hoppat över huvudpersonensnya, och lite väl tillrättalagda, kärleksintresse.

Jag tyckte att den lite, lite påminde om Vi, de drunknadne av Carsten Jensen som jag också tyckte mycket om.

Läs! (ja, båda böckerna)

1 kommentar:

  1. Å de lät spännande båda böckerna!
    Har inte läst någon bok av vare sig Ernestam eller Jensen förut så det kasnke jag ska titta lite efter nu när jag åker till Sverige.
    Kram!

    SvaraRadera