måndag 28 september 2009

Bokmässerapport

Förra året var första gången på länge som jag missade bokmässan. Då var jag hemma med en nästan alldeles nyfödd liten tjej och det kändes inte som läge att åka upp. Årets bokmässa var också lite annorlunda. Inget 5-dagarsmaraton, ingen monteruppackning, inget vingelmingel på pressnatta, inga rödvinskvällar med kollegor. Men inte mindre trevlig för det!

I år jobbade jag "bara" lördag och söndag och för att inte längta ihjäl mig efter familjen över helgen så tog jag helt enkelt med mig dem (och passade på att träffa min faster så att hon fick umgås lite med lilla T). Maken fick roa dottern utanför mässan när jag jobbade och det blev både träff med sysslingen, lek i Slottsparken och besök på Världskulturmuseet (men då sov nog lilltjejen mest).

Jag var inne på den - för året - prickiga mässan.



Där jobbade jag så klart och lyckades nog prångla ut en och annan bok åt förlaget. Men jag hann också fika med/krama om/hälsa på trevliga författare, krama om bloggvännen Åsa (och det kändes som vi var gamla kompisar), snabbprata med f.d. kurskamrater, smyga runt bland konkurrenterna, kändisspana - och så klart shoppa böcker!

Men jag var ändå väldigt behärskad tyckte jag. Här är årets skörd:



Mest nöjd är jag med Jonas Karlssons nya novellsamling som jag fick signerad. Det var ju också min bästa kändisspaning, men den smällde inte så högt när kollegan berättade att hon pratat med honom i vår monter (för den som är nyfken så tittade han på böcker i engelska till sin 8-åring). Annars var det som vanligt Guillou, Gardell och Hellberg - de som man alltid ser. Bob Hansson och Per Ragnar sprang jag också på.

Men novellsamlingen sparar jag lite på. Istället började jag läsa Katedralen vid havet.

Ett par barnböcker blev det också så klart.



Och en fiiin Moleskin-kalender. Jag är lika förtjust i Moleskin som jag är i Jonas Karlsson, men bara en av dem får plats i handväskan ;)




Fynden bars hem i en ekologisk bokpåse.



Maken fick naturligtvis också gå en sväng på bokmässan och han kom därifrån med en fantasybok och ett par japanska animé-filmer.
Ja, och den enda nackdelen var väl egentligen de där trötta fötterna man får och ett ganska trött huvud också - det tar på krafterna att vara trevlig ;)

6 kommentarer:

  1. Men åååååå!! jag blir GRÖNLILA av AVUND!!!
    Jonas Karlsson!! Hm..... om det finns en enda person jag skulle vilja träffa av svenska "kändisar" så är det Jonas Karlsson!!!!!! ojojoj.....!!!!!!
    Det är nästan, men bara nästan, så att maken är lite svartsjuk på denne Jonas... haha!!! ;-)
    Jag funderar fortfarande på att försöka få tag på "Julens hjältar". Det var ju där jag "upptäcke" honom och i min värld kommer han allti att först och frmst vara just Bajenhunden....! :-)

    Kul emd barnvökcerna också. Ut och Gå har vi gett bort. Den ska enligt erfarna småbarnsföräldrar vara en hit. Även hennes "Knacka på" lär ska vara poppis bland barnen. Kul även med Leo eftersom jag tror samma författare gjort "Ella-böckerna" som vi fått två stycken.

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag skulle också vilja gå på bokmässa någon gång!

    Världsarvsmuseet är ju bara så bra!

    SvaraRadera
  3. Oj vad du fick shoppat...jag gick och trånade på vuxenavdelningen och fick inte riktigt köpt så mycket som jag önskat. Barnen var mest intresserade av Nalletorget med omnejd...Nästa år kanske jag tar en sväng själv :) Kram!

    SvaraRadera
  4. Saltis - ja, han är för charmig. Min man är också lite svartis ;)
    Här går både Elle och Leo-böckerna varma. De är jättefina. Jag köpte"Ut och gå" som variation till "Hitta på" som vi läst tusen gånger! :)

    Anna - det är kul. Jag tror det brukar gå ett "boktåg" från Stockholm.

    ÅSa - ta du en vända själv nästa år, det är nog lättare. Vår Kråkeförfattare brukar alltid lämna man och barn på Universeum - det är ett tips :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. låter som att du hade trevligt! men det heter slottsskogen ;)

    SvaraRadera
  6. Just det! Slottsskogen i Göteborg - Kungsparken i Malmö. Blandar ihop dem ...

    SvaraRadera