söndag 3 januari 2010

Bokslut 2009

Hos blogg_bohemen hittade jag denna BOK-slutslista:

Årets favoritförfattare: Joyce Carol Oates
Årets svenska deckarförfattare: Håkan Nesser
Årets utländska deckarförfattare: Jo Nesbö
Årets ungdomsbok: Twilight-serien av Stephanie Meyer
Årets tantbok: Huset vid havet av Rosamund Pilcher
Årets erotik: Prostmamselln av Margit Söderholm
Årets semesterbok: Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Årets mest snabblästa: Inte ens det förflutna av Anna Jansson
Årets ljudbok: Bock i Örtagård av Fritiof Nilsson Piraten
Årets tragikomiska: This Charming Man av Marian Keyes
Årets feel-good: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Årets bästa: Änglens lek av Carlos Ruiz Zafón
Årets första: Hon älskade av Helena Henchen
Årets positiva överraskning: Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay
Årets sämsta: Ju mer jag ser dig av Louise Boije af Gennäs
Årets sista: Huset vid havet av Rosamund Pilcher
Årets negativa överraskning: Tvillingsystrarna av Tessa de Loo

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade min lista! Blev lite nyfiken på Zafóns bok som du listat som årets bästa. Kanske det blir ett inköp.

    SvaraRadera
  2. Det blev bara 15 eller om det var 16 lästa böcker för mig förra året (målet var 20...) så jag har för få böcker för listan! :(

    SvaraRadera